بهینه سازی پرتفوهای چند متغیره تحت چشم انداز بازار (کالا .مالی )غیر نقد شونده
الموضوعات :نسترن سروی پور 1 , فاطمه صمدی 2
1 - گروه مدیریت، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت ریسک, ارزش در معرض ریسک, ریسک نقدشوندگی, بهینه سازی پرتفو, ارزش در معرض ریسک تعدیل شده با نقدینگی,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر بهینهسازی پرتفو چند متغیره تحت چشمانداز بازار (کالا و مالی) غیرنقدشونده است. در این راستا یک مدل بهینه سازی برای ارزیابی ریسک-بازده پرتفو با محدودیتهای LVaR با استفاده از سناریوهای مالی و عملیاتی معقول بررسی می شود. این رویکرد بهوسیله به حداقل رساندن LVaR به دست می آید. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری، در این پژوهش شرکتهایی هستند که در بورس اوراق بهادار پذیرفته شدهاند که با روش نمونهگیری حذفی سیستماتیک (غربالگری)،100 شرکت که در طول سالهای مالی ۱۳۹۲ ـ ۱۳۹۹ در بورس اوراق بهادار حضور داشتند انتخاب شدند. اطلاعات این پژوهش برگرفته از نرمافزار رهآورد نوین و سایت رسمی سازمان بورس اوراق بهادار تهران میباشد. برای بررسی آزمون ریشهی واحد متغیرها از روش لین و چاو استفاده شده است و به مبانی اقتصادسنجی پرداخته و به بررسی متغیرها با استفاده از روش خودرگرسیونبرداری (VAR1) با کاربرد نرمافزار آماری Eviews و متلب پرداخته شده است. بر اساس نتایج میتوان گفت؛ نقدینگی بر بازارهای کالا و مالی تأثیرگذاراست. همچنین تأثیر الگوریتم های بهینهسازی و تکنیکهای مدلسازی بر مدیریت پرتفو و ارزیابی ریسک مورد تائید قرار گرفت.
_||_