بررسی نقش مدیریت رسانه و محتوا درکاهش مخاطبان رادیو گیلان
الموضوعات :فردین علیخواه 1 , عبدالرضا فدایی فرقان 2
1 - استادیار و عضو هیأت علمی گروه جامعهشناسی، دانشگاه گیلان، ایران.
2 - دانشجوی مقطع دکتری- بازنشسته سازمان صدا و سیما- مدرس دانشگاه آزاد واحد رشت
الکلمات المفتاحية: مخاطبان, محتوا, مدیریت رسانه, رادیو گیلان,
ملخص المقالة :
هدف این مقاله طرح موضوع نقش مدیریت و محتوای رسانه در کاهش مخاطبان رادیو گیلان است. بنابر اعلام واحد سنجش صدا و سیمای مرکز گیلان، مخاطبان رادیو گیلان در سال 88 در حدود 20 درصد بوده اندکه این میزان در مقایسه با سال های 81 تا 85 افت قابل توجه ای داشته است. روش استفاده شده برای شناخت دلایل و به عبارتی پاسخ به پرسش های محوری تحقیق، روش کیفی بودهاست. همچنین در بین تکنیک های موجود در روش کیفی ، از تکنیک مصاحبه ی کارشناسی استفادهشد جامعه نمونه مورد مطالعه هم چند تن از افراد خبره ، توانا و پیشکسوت رادیو گیلان بودند گفتنی است در این تحقیق جایگاه مشاغل تولید از جمله برنامه ساز ،گوینده ، نویسنده و گزارشگر هم به دلیل حساسیت این مشاغل و تأثیر گذاری آنان در انتقال مطلوب پیام یا برعکس ، مد نظر قرار گرفت. یافتههای کانونی این پژوهش مؤیّد آن است که کارشناسان ، در صدر عوامل ، نوع ِمدیریت واحد رادیو را در کاهش مخاطبان مؤثر دانسته اند. در مراحل بعدی نقش تولید کنندگان برنامه ها برجسته شده است و استدلال کارشناسان این بوده است که محتوا یا پیام به خودی خود تولید نمی شود و تولید کنندگان بر محتوا تأثیر گذارند. از این روکارشناسان ، کیفیت و ویژگی پیام تولیدی را در افت مخاطب رادیو مؤثر ارزیابی کرده اند. استدلال بیشتر مصاحبه شوندگان این بوده است که به علت فقدان مدیریت مناسب پیام ، هدایت نیروها از یکطرف و ارسال پیام مطلوب از طرف دیگر ، دچار آسیب شده است که به نظر آنان ، دقت در جذبِ کارکنان زبده ی بخش تولید به ویژه با تأکید بر تخصص ، و گزینش مدیران براساس معیارهای مدیریت رسانه می تواند راهکاری مناسب برای افزایش مخاطبان رادیو باشد . و اما تأملی در واژه های کلیدی ، پرینگل و استار مدیریت رسانه را شامل وظایف برنامه ریزی، سازماندهی، بسیج منابع، هدایت و کنترل دانستهاند و مهارت های مدیر رسانهای را در سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی خلاصه میکنند. مک کوایل هم در باره محتوا می گوید : مشهودترین و در دسترس ترین گواه فعالیت رسانه های جمعی ، آثاری است که در این رسانه ها تولید وپخش می شود .
_||_