بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مصرف کالاهای فرهنگی در بین دانشآموزان مقطع متوسطه شهر دامغان
الموضوعات :
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, مشارکت اجتماعی, مصرف کالاهای فرهنگی,
ملخص المقالة :
سرمایه اجتماعی بستر مناسبی برای بهرهوری سرمایه انسانی و فیزیکی و راهی برای نیل به موفقیت قلمداد میشود که به زندگی فرد معنی و مفهوم میبخشد و زندگی را سادهتر و لذتبخشتر میسازد. مصرف کالاهای فرهنگی بهعنوان یکی از ابعاد حیات فرهنگی که در عمل و کنش افراد حضور دارد متأثر از سرمایه اجتماعی میباشد. هدف تحقیق بررسی رابطه سرمایه اجتماعی دانشآموزان با مصرف کالاهای فرهنگی آنها در شهر دامغان صورت گرفته است. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بوده است که بعد از برآورد اعتبار و پایایی، در بین پاسخگویان با روش نمونهگیری تصادفی توزیع گردید. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان این شهر در سال 1392 میباشد که شامل 2608 دانشآموز بود که از این تعداد با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، تعداد 380 نفر تعیین شدند. نتیجه بهدستآمده نشان داد حاصل مصرف کالاهای فرهنگی بین جنسیت و نوع مدرسه متفاوت است؛ و بین متغیرهای طبقه اجتماعی ـ اقتصادی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی، تعامل اجتماعی، عضویت در گروههای اجتماعی و درنهایت سرمایه اجتماعی دانشآموزان با مصرف فرهنگی آنها رابطه معنادار تأیید شد.
_||_