تاثیرروش های نوین یادگیری بردرگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای در چهارچوب طبقه بندی فعالیتهای متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA)
الموضوعات :مسعود محمدی 1 , داوود حسینی نسب 2 , علی نقی اقدسی 3
1 - گروه روانشناسی تربیتی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
2 - استادگروه روانشناسی ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
3 - گروه روان شناسی، واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران
الکلمات المفتاحية: سواد رسانه ای, درگیری تحصیلی, فعالیتهای متمایز شده آشکار یادگیری,
ملخص المقالة :
در دنیای مدرن امروزی ،سلامت فکری و انتقادی هر جامعه ای در گرو پرورش دانش آموزانی با قدرت تفکر بالا و سواد رسانه ای قوی است. هدف از این پژوهش بررسی روش های یادگیری در چهار سطح مختلف در چهارچوب طبقه بندی فعالیتهای متمایز شده آشکار یادگیری (DOLA) بر درگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای دانش آموزان است.سوال اصلی این است که آیا آموزش در چهارچوب فعالیتهای متمایز شده آشکار ( DOLA) (سطوح آموزشی انفعالی، فعال،سازندهگرا، تعاملی) بر درگیری تحصیلی دانشآموزان پسر کلاس دهم موثر است .روش پژوهش نیمهآزمایشی و از نوع طرح های پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دهم دبیرستانهای دولتی شهر میاندوآب در سال تحصیلی 1396-1395 بود. 117 نفر (30 نفر در گروه کنترل، 28 نفر سطح فعالیت تعاملی، 30 نفر سطح فعالیت سازنده گرا،29 نفر سطح فعالیت فعال) به طور تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازه گیری نمرات درگیری تحصیلی از پرسشنامه درگیری تحصیلی تینیو (2009) استفاده شد. تمام گروهها به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفت. بعد از جمعآوری داده ها، با استفاده از نرمافزار SPSS آزمون کوواریانس یک راهه (ANCOVA) و مقایسه زوجی بونفرونی به کار گرفته شد. نتایج نشان داد که آموزش در این چهارچوب بر درگیری تحصیلی تفکر و سواد رسانه ای تاثیر مثبت و معناداری دارد. سطح تعاملی نسبت به سایر گروه ها بالاترین اختلاف مثبت را با بقیه گروه ها داشت و بعد از آن به ترتیب سطح سازنده گرا، فعال و انفعالی قرار گرفتند.
_||_