بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفه ای معلمان مقطع ابتدایی شهر چهاربرج
الموضوعات :
1 - گروه آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد واحد میاندوآب
الکلمات المفتاحية: خوش بینی تحصیلی, رشد حرفه ای, معلمان ابتدایی شهر چهاربرج,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین خوش بینی تحصیلی و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج بود. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی بود و با روش توصیفی انجام شد. جامعهی تحقیق شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهر چهار برج به تعداد 284 نفر(110زن و 174 مرد) بود. نمونه بصورت تصادفی طبقهای و با استفاده از فرمول کوکران به تعداد 163نفر (64 زن و 99 مرد) انتخاب شد. روش جمعآوری اطلاعات، کتابخانهای و میدانی بود. برای جمعآوری اطلاعات، در بخش اول برای سنجش خوش بینی تحصیلی معلمان از پرسشنامه خوش بینی تحصیلی که توسط اسچنن موران و همکاران (۲۰۱۳ )، ساخته شده و دارای 37 گویه است، استفاده شد. در بخش دوم از پرسشنامه استاندارد 18 سوالی رشد حرفهای معلمان استفاده شد. روایی و پایایی آن (با استفاده از آلفای کرانباخ80%-76%) توسط طراح آن مورد تایید قرار گرفته بود. از آمار توصیفی برای محاسبه میانگین و ترسیم جداول استفاده شد. برای آزمون فرضیهها از آمار استنباطی پارامتریک (بدلیل نرمال بودن توزیع دادهها) ضریب همبستگی پیرسون، استفاده شد. پس از آزمون فرضیهها و تحلیل یافتهها، نتایج نشان داد: بین تاکید تحصیلی، اعتماد دانشآموزان به معلم شان، کارآمدی معلم و رشد حرفهای معلمان مقطع ابتدائی شهر چهاربرج رابطه وجود دارد.
_||_