تحلیل اثر مؤلفه های محیط بیرونی کسب وکار بر عملکرد تولیدی- تجاری واحدهای صنعتی استان اردبیل
الموضوعات :علی نظری شیخ احمد 1 , سروش فتحی 2 , مصطفی ازکیا 3
1 - دانشجوی دکترای جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول).
fathi.soroush@gmail.com
3 - استاد گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: محیط بیرونی, کسب وکار, عملکرد تولیدی-تجاری, واحدهای صنعتی,
ملخص المقالة :
محیط بیرونی کسب و کار از عناصر بیرونی متعدد خارج از کسب و کار تشکیل یافته و عموما مدیران کسب و کارهای تولیدی از شناخت کامل و اعمال کنترل بر آنها ناتوان هستند. با این وجود این محیط و مولفههای تشکیل دهنده آن بر تصمیمات کسب و کارها و عملکرد آنان تاثیرگذار هستند. در این تحقیق تلاش شد تاثیر مولفههای محیط بیرونی کسب وکار بر عملکرد واحدهای صنعتی استان اردبیل مورد بررسی قرار گیرد. مطالعه حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش توصیفی- تحلیلی است. جامعهی آماری این پژوهش کلیهی مدیران واحدهای صنعتی استان اردبیل بودهاند. حداقل حجم نمونه برای تکمیل پرسشنامههای این پژوهش 184 نفر از کارآفرینان در نظر گرفتهشده و به روش تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامه در میان آنان توزیع گردید. روایی ابزار تحقیق با استفاده از مدل تحلیل عاملی تأییدی و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شده است. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SMART PLS با روش آمار توصیفی و مدلسازی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که محیط بیرونی کسب وکار تاثیر معنیداری و مثبتی بر عملکرد تولیدی- تجاری واحدهای صنعتی دارد. همچنین یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که مولفه-های محیط سیاسی/ قانونی، محیط اقتصادی، محیط فرهنگی/ اجتماعی و محیط فناوری تاثیر معنیداری بر عملکرد تولیدی- تجاری واحد های صنعتی دارد.
_||_