سهم ابعاد سرمایه اجتماعی در میزان تمایل به گردشگری ساکنین شهرهای ساحلی استان مازندران (مورد مطالعه: بابلسر، محمودآباد، نوشهر، چالوس، رامسر)
الموضوعات :فاطمه موسی زاده 1 , علی اصغر عباسی اسفجیر 2 , علی رحمانی فیروزجاه 3
1 - دانشجوی دکتری جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ، بابل، ایران
2 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
3 - دانشیار گروه جامعه شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, هنجار اجتماعی, روابط اجتماعی, تمایل به گردشگری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی سهم ابعاد سرمایه اجتماعی در میزان تمایل به گردشگری ساکنین شهرهای ساحلی استان مازندران (مورد مطالعه: بابلسر، محمودآباد، نوشهر، چالوس، رامسر) میباشد. روش پژوهش توصیفی- تبیینی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری این پژوهش تمام افراد ساکن بالای 20 سال پنج شهر ساحلی استان مازندران (بابلسر، محمودآباد، نوشهر، چالوس، رامسر میباشند. حجم نمونه تحقیق حاضر با استفاده از فرمول کوکران 530 نفر میباشد. ابزار گردآوری اطلاعات این تحقیق پرسشنامه محققساخته میباشد که از تحقیقات پیشین نیز استفاده شده است و شامل 119 سوال بسته در قالب طیف لیکرت و سوالات بسته و باز، مربوط به متغیرهای زمینهای تحقیق میباشد. پس از جمعآوری اطلاعات، با استفاده از نرم افزار SPSS و سپس Amos دادهها استخراج، طبقهبندی، توصیف و تحلیل شده و در نهایت گزارش نهایی تحقیق بر مبنای یافتهها و نتایج تنظیم و تدوین گردید. نتایج نشان میدهد که بین ابعاد کل سرمایه اجتماعی (بعد روابط اجتماعی، بعد هنجار اجتماعی و بعد اعتماد اجتماعی) با تمایل به گردشگری و انگیزه گردشگری رابطه معنی داری وجود دارد.
_||_