مدل معادلات ساختاری علل اجتماعی- فرهنگی گرایش به جراحیهای زیبایی (مورد مطالعه زنان شهر ایلام)
الموضوعات :حشمت قبادی 1 , علیرضا کلدی 2 , محمد صادق مهدوی 3
1 - گروه جامعهشناسی، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران
2 - استاد گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استاد گروه جامعه شناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: زنان, ایلام, جراحی زیبایی, گروههای مرجع, مقبولیت اجتماعی,
ملخص المقالة :
جراحی زیبایی عمل پیشرفته پزشکی- فرهنگی و یکی از مسائل مورد بررسی در جامعهشناسی پزشکی است. هدف اصلی این پژوهش، تبیین علل اجتماعی گرایش زنان به جراحیهای زیبایی است. پژوهش حاضر به روش پیمایشی، در بین زنان 19 تا 44 سال شهر ایلام با ابزار پرسشنامه و به شیوه نمونهگیری خوشهایِ چند مرحلهای توأم با تصادفی سیستماتیک انجام شده است، حجم نمونه 370 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعیین گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار SPSS و برای مدلسازی علل گرایش زنان به جراحی زیبایی از نرمافزار لیزرل استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که گرایش به جراحی زیبایی در میان زنان 19 تا 44 سال شهر ایلام از سطح متوسط به پائینی قرار دارد. طبق نتایج که بین متغیرهای سن، فشارهای اجتماعی، مقبولیت اجتماعی، گروههای مرجع، تدین (دینداری) و مصرف رسانهای با گرایش زنان به جراحی زیبایی همبستگی معناداری وجود دارد که در بین این متغیرها، تأثیر گروههای مرجع در گرایش به جراحیهای زیبایی بیشتر از سایر متغیرها است. مدل نهایی استخراج شده در نرمافزار لیزرل بیانگر آن است که متغیرهای گروههای مرجع، مقبولیت اجتماعی، مصرف رسانهای، فشارهای اجتماعی و سن از جمله عوامل مؤثر بر گرایش زنان به جراحی زیبایی میباشند. بنابراین، مدل برازش شده در این تحقیق برای مطالعه علل گرایش زنان به جراحی زیبایی، مدل مناسبی محسوب میشود.
_||_