مقایسه اثربخشی روش های یادگیری مشارکتی و بارش مغزی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان ابتدایی
الموضوعات :امیر یکانی زاد 1 , اکبر سلیمان نژاد 2
1 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران ( نویسنده مسئول)yekaniamir@gmail.com
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: سازگاری اجتماعی, یادگیری مشارکتی, بارش مغزی,
ملخص المقالة :
چکیده:پژوهش حاضر باهدف مقایسه اثربخشی روشهای تدریس مشارکتی و بارش مغزی بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان خوی انجامشده است.روش پـژوهش، شبه آزمایشی بـا طـرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری همه دانش آموزان پسر سال پنجم ابتدایی شهرستان خوی در سال تحصیلی 1399- 1398 بودنـد. نمونه آماری تعداد 60 نفر از دانش آموزان که به شیوه تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند که 30 نفر آنها به شیوه یادگیری مشارکتی و 30 نفر به شیوه یادگیری بارش مغزی مورد آموزش قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها در این پژوهش از پرسشنامه رفتار سازشی (لامبرت و همکاران، 1974) استفاده شد. ابتدا پیشآزمون سازگاری اجتماعی از هر دو گروه گرفته شد و پس از اجرای دوره از هر دو گروه پسآزمون به عمل درآمد. دادههای حاصل از اجرای پیشآزمون و پسآزمون، با استفاده آزمون تحلیل واریانس چند متغیری مانوا برای نمرات اختلافی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل دادههای این پژوهش نشان داد در سازگاری اجتماعی بین دانش آموزان با روش یادگیری مشارکتی و بارش مغزی تفاوت معنیداری وجود دارد. بهعبارتدیگر تأثیر یادگیری مشارکتی درافزایش سازگاری اجتماعی بیشتر از روش بارش مغزی است (005/0P<).درمجموع، نتایج بهدستآمده از این پژوهش، سودمندی و تأثیر یادگیری مشارکتی در افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان را تأیید میکند.
_||_