عملکرد مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت بر اساس نقاط قوت و ضعف و تغییر طبقه بندی اقلام سود و زیانی: دیدگاه فرصتطلبانه در مقابل دیدگاه اخلاقی
الموضوعات :کاوه پرندین 1 , یاسر شیرزادی 2 , سمیه حسینی عقدایی 3
1 - استادیار ،گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران
2 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: دیدگاه فرصتطلبانه, مسئولیت اجتماعی شرکت, تغییر طبقه بندی, مدیریت سود, دیدگاه اخلاقی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین مسئولیتپذیری اجتماعی شرکت و رفتار شرکت برای طبقهبندی اشتباه اقلام سود و زیانی (هزینههای عملیاتی به عنوان هزینه های غیر عملیاتی و درآمدهای غیر عملیاتی به درآمدهای عملیاتی) در صورت سود و زیان برای افزایش سود عملیاتی است. جهت انجام این پژوهش اطلاعات مربوط به 191 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سال های بین 1395 تا 1400 با بهره گیری از معادلات رگرسیونی چند متغیره به روشهای حداقل مربعات معمولی و تعمیم یافته با استفاده از نرم افزار ایویوز نسخه 12، آزمون شده اند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که شرکتهایی با عملکرد خوب(نقاط قوت) مسئولیتپذیری اجتماعی کمتر در تغییر طبقهبندی درآمدها درگیر میشوند؛ در حالی که شرکتهای با عملکرد ضعیف(نقاط ضعف) مسئولیتپذیری اجتماعی، بیشتر در تغییر طبقهبندی هزینهها؛ ولی کمتر در تغییر طبقهبندی درآمدها وارد میگردند. نتایج این پژوهش با این دیدگاه که شرکتهای دارای مسئولیتپذیری اجتماعی در گزارشگری مالی دارای رفتار اخلاقی هستند، سازگار است. این بدان معناست که افزایش مسئولیتپذیری اجتماعی از طریق کاهش عدم تقارن اطلاعاتی، موجب افزایش شفافیت اطلاعات مالی و درنتیجه کاهش تغییر طبقهبندی اقلام سود و زیانی میشود. یافته های این پژوهش موجب غنای ادبیات پژوهشی دیدگاه فرصتطلبانه در مقابل دیدگاه اخلاقی مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و تغییر طبقهبندی اقلام سود و زیانی می شود و نتایج آن می تواند مورد استفاده شرکتهای با مسئولیتپذیری اجتماعی واقع شود.