فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیسیدحسین سیادتیان 1 , امیر قمرانی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان
2 - استادیار روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
الکلمات المفتاحية: مداخلات روانشناختی, آموزشی, حساب نارسا, فراتحلیل,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران بود. روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا را مشخص نموده است. بدین منظور از بین 22 پژوهش، 17 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. پژوهش حاضر مبتنی بر 508 نمونه و 17 اندازه اثر میباشد. یافتهها: نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی _آموزشی بر بهبود این اندازه اثر طبق جدول کوهن .(p=0/ است ( 001 d= 1/ عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران 21 2) بالاترین اندازه اثر و / دارای اثربسیاربالایی است. علاوه بر این پژوهش امانی و همکاران( 1391 ) با اندازه اثر ( 34 0) پایین ترین اندازه اثر را داشته / نیز کارگر شورکی و همکاران( 1389 ) و کاظمی و همکاران( 1389 )با اندازه اثر ( 63 است. بحث و نتیجه گیری: مداخلات روان شناختی _آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران تأثیر بسیار زیادی داشته است. و جهت اثربخشی بالاتر و طولانی تر در درمان دانش آموزان حساب نارسا پیشنهاد میشود از مداخلاتی که اندازه اثر بالاتری را داشته اند، استفاده شود.