• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - رابطه سبکهای تفکر و تیپهای شخصیتبا انگیزشپیشرفت در دانشآموزان دوره راهنمایی
        غلامرضا محمودی محمد جواد جوادی محسن صحرایی
        پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه سبک های تفکروتیپ های شخصیت باانگیزش پیشرفت انجام شده است. شرکت کنندگان 400 نفر از دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سبک های تفکر استرنبرگ- واگنر، فرم کوتاه پرسش چکیده کامل
        پژوهش حاضرباهدف بررسی رابطه سبک های تفکروتیپ های شخصیت باانگیزش پیشرفت انجام شده است. شرکت کنندگان 400 نفر از دانش آموزان پسر دوره راهنمایی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های سبک های تفکر استرنبرگ- واگنر، فرم کوتاه پرسشنامه و انگیزش پیشرفت برناردواینر پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و NEO شخصیت رگرسیون چندگانه تحلیل شد. یافته های این پژوهش نشان می دهد که، از میان خرده مقیاس های سبک های تفکر (اجرایی، قانونی و قضاوتی) بین خرده مقیاس های سبک تفکراجرایی و سبک تفکر قضاوتی با انگیزش پیشرفت رابطه مثبت و معناداروجود دارد. امابین خرده مقیاس سبک تفکر قانونگذاری با انگیزش پیشرفت همبستگی یافت نشد. درفرضیه دیگراین پژوهش، بررسی رابطه تیپ های شخصیت و انگیزش پیشرفت دانش آموزان مورد توجه قرار گرفت. یافته ها حاکی از آن است که از میان خرده مقیاس های تیپ های شخصیت بین خرده مقیاس روان رنجوری با انگیزش پیشرفت همبستگی منفی وبین خرده مقیاس با وجدان بودن با انگیزش پیشرفت همبستگی مثبت وجود دارد وتنها خرده مقیاس با وجدان بودن قادربه پیش بینی انگیزش پیشرفت در دانش آموزان بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - بررسی نگرش دبیران دانشآموزان گروه کمتوان ذهنی نسبتبه دوره پیش حرفهای
        سوسن کشاورز منصوره شهریاری احمدی فرح مملکت دوست
        پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی دوره پیشحرفهای در دانشآموزان با نیازهای ویژه از دیدگاه معلمین آنها انجام شد. نمونه مورد بررسی، شامل 127 دبیر پیشحرفهای ( 78 زن، 49 مرد) بود که از بین دبیران زن و مرد مدارس پیشحرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه شهر و شهرستانهای استان تهر چکیده کامل
        پژوهش حاضر، به منظور بررسی اثربخشی دوره پیشحرفهای در دانشآموزان با نیازهای ویژه از دیدگاه معلمین آنها انجام شد. نمونه مورد بررسی، شامل 127 دبیر پیشحرفهای ( 78 زن، 49 مرد) بود که از بین دبیران زن و مرد مدارس پیشحرفهای دانشآموزان با نیازهای ویژه شهر و شهرستانهای استان تهران به صورت نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. فرضیههای این پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساختهای با 16 سؤال و مقیاس لیکرت 5 درجهای انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آزمون توصیفی و آزمون کایدو استفاده شد. نتایج نشان داد که اکثر معلمان پیشحرفهای بر این اعتقادند که محتوای در نظر گرفته شده با توانائی، علایق، امکانات مناسب، فضای آموزشی، ساعات کلاسی و کتابهای آموزشی تناسب دارد اما با منابع آموزشی این دوره و ضوابط پذیرش دانشآموزان جهت ورود به دوره متوسطه حرفهای تناسب ندارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - دلبستگی ادراک شده دوران کودکی با میانجی گری دلبستگی به خدا، ارائه مدل علی مهار و کنترل خشم
        قاسم هزاری فاطمه شهابی زاده
        هدف پژوهش حاضر شناخت دلبستگی به خدا به عنوان میانجی گر ادراک دلبستگی دوران کودکی به هر والد (ایمن و ناایمن) و مولفه های خشم بود. 350 دانشجو با روش خوشه ای چند مرحله ای از دانشگاه آزاد کاشمر مقیاس های ادراک دلبستگی به والد (هازان وشیور، 1986 )، دلبستگی به خدا (روات و کرک چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر شناخت دلبستگی به خدا به عنوان میانجی گر ادراک دلبستگی دوران کودکی به هر والد (ایمن و ناایمن) و مولفه های خشم بود. 350 دانشجو با روش خوشه ای چند مرحله ای از دانشگاه آزاد کاشمر مقیاس های ادراک دلبستگی به والد (هازان وشیور، 1986 )، دلبستگی به خدا (روات و کرک پاتریک، 2002 ) و مهار و کنترل خشم (اسپیلبرگر، 1999 ) تکمیل کردند، جهت تحلیل نتایج از تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج نشان دادند دلبستگی به خدا به ویژه دوسوگرایی به طور کامل ارتباط بین دلبستگی ناایمن به هر والد (به ویژه ناایمنی به پدر) و مولفه های خشم (به ویژه خلق و خوی خشم ) را میانجی گری می- کند. به عبارتی دلبستگی به والد نقش مستقیمی در کنترل و مهار خشم نشان نداد که حاکی از اهمیت معنویت و ارتباط عاطفی با خدا است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - بررسی تحلیلی و مقایسهای ویژگیهای شناختی بزرگسالان با نشانگان داون با اختلال آلزایمر و بدون اختلال آلزایمر همراه با گامی در تدوین استراتژی پیشگیری
        عباس صادقی غلامعلی افروز کوروش قره گوزلی پرویز شریفی درآمدی
        بررسی تحلیلی و مقایسهای ویژگیهای زیستی، روانی، شناختی، خانوادگی و حرفهای در این تحقیق که به پرداخته شده است، سؤال اصلی تحقیق بدین بزرگسالان با نشانگان داون، با اختلال آلزایمر و بدون اختلال آلزایمر ترتیب مطرح شد که ویژگیهای زیستی، شناختی، روانی، خانوادگی و حرفهای بزرگس چکیده کامل
        بررسی تحلیلی و مقایسهای ویژگیهای زیستی، روانی، شناختی، خانوادگی و حرفهای در این تحقیق که به پرداخته شده است، سؤال اصلی تحقیق بدین بزرگسالان با نشانگان داون، با اختلال آلزایمر و بدون اختلال آلزایمر ترتیب مطرح شد که ویژگیهای زیستی، شناختی، روانی، خانوادگی و حرفهای بزرگسالان با نشانگان داون با و بدون اختلال آلزایمر جه میباشند و چه تفاوتهایی با هم دارند؟ روش تحقیق، توصیفی بوده و از نوع پسرویدادی 30 سال - (علی-مقایسهای) میباشد. جامعه آماری تحقیق را نیز تمامی بزرگسالان با و بدون نشانگان داون بین 60 شهرستانهای تهران و کرج هستند که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس، تعداد 42 نفر انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش( 24 نفر) و کنترل( 18 نفر) جای گرفتند. سپس با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته ویژگیهای به جمعآوری دادههای VTS زیستی، روانی، شناختی، خانوادگی، حرفهای و اطلاعات فردی و بستۀ کامپیوتری تحقیق پرداخته شد. لازم به ذکر است، بسته آموزشی مذکور یک مجموعۀ سخت افزاری و نرمافزاری است که شناخته میشود محصولی از شرکت اتریشی VTS و با نام اختصاری Vienna test System تحت عنوان شوفرید است که هدف اصلی از طراحی این مجموعه ارزیابی روانشناختی و عصبروانشناختی افراد چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی، برای مقاصد درمانی و پژوهشی است. درتحقیق حاضر از 4 ابزار آن به نامهای آزمون زمان واکنش، آزمون چرخش ذهنی، آزمون استروپ و آزمون حافظۀ دیداری استفاده شده که هر چهار آزمون دانشجوی دو گروه مستقل و t 0 میباشند. در نهایت، با استفاده از مدلهای آماری / 0 تا 95 / دارای ضرایب اعتبار بین 81 مجذور کای به مقایسه دو گروه مورد مطالعه پرداخته شد و یافتهها نشان داد که تفاوت معنیداری بین دوگروه مورد مطالعه در برخی شاخصها وجود دارد؛ بدین ترتیب که علائم اضطراب، افسردگی و ... در گروه نشانگان داون با اختلال آلزایمر و هوشبهر، تمایلات جنسی، شادی و ... در گرو نشانگان داون بدون اختلال آلزایمر بالاتر است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس کیفیت زندگی در معلمان شهر تهران
        حیدر علی هومن حمیدرضا وطن خواه تانیا طاهری
        این پژوهش به بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس کیفیت زندگی (هومن ، 1380 ) می پردازد . بدین منظور یک گروه نمونه با حجم 509 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب و به پرسشنامه مذکور که 0 بدست آمد. برای / شامل 84 سؤال است پاسخ دادند. ضریب اعتبار مقیاس از طری چکیده کامل
        این پژوهش به بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس کیفیت زندگی (هومن ، 1380 ) می پردازد . بدین منظور یک گروه نمونه با حجم 509 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب و به پرسشنامه مذکور که 0 بدست آمد. برای / شامل 84 سؤال است پاسخ دادند. ضریب اعتبار مقیاس از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ 848 بررسی روایی سازه از روش تحلیل مؤلفه های اصلی و شیوه چرخش آبلیمین استفاده شد. نتایج منجر به استخراج 55 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین میکند. این دوازده عامل شامل روابط / دوازده عامل گردید که روی هم 02 گسترده خانوادگی، توانمندی های علمی، ویژگی های شغلی، مشکلات در تصمیم گیری، رفاه مادی، فعالیتهای روزانه، توانایی برنامه ریزی، توانایی رشد شخصی، روابط اجتماعی ، انتقادناپذیری، رفتار خلاق و رفاه جسمانی (GHQ) است. روایی همزمان از طریق همبستگی بین عاملهای مقیاس کیفیت زندگی و آزمون آزمون سلامت روان روی یک گروه 127 نفری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی عاملهای 4 (مشکلات در تصمیم 0 معنادار / گیری)، 7 (توانایی برنامه ریزی)، 8 (توانایی رشد شخصی) و کل پرسشنامه با سلامت روان در سطح 01 است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ویژگیهای روانسنجی خودپنداره و رابطه آن با سازگاری اجتماعی در دانشآموزان دبیرستانی شهرستان سبزوار
        حیدر علی هومن سمیرا ده آبادی
        در این پژوهش عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه سازگاری اجتماعی بررسی شده است یک گروه نمونه با حجم 480 نفر از طریق نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب و به سیاهه سازگاری اجتماعی پاسخ دادند.سیاهه مذکور، شامل 90 سؤال بود.که به علت بار عاملی ضعیف یکی از سولات حذف ، چکیده کامل
        در این پژوهش عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی پرسشنامه سازگاری اجتماعی بررسی شده است یک گروه نمونه با حجم 480 نفر از طریق نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب و به سیاهه سازگاری اجتماعی پاسخ دادند.سیاهه مذکور، شامل 90 سؤال بود.که به علت بار عاملی ضعیف یکی از سولات حذف ، در نتیجه، ضریب 0 بدست آمده بررسی روایی سازه از طریق تحلیل متمایل نشان داد که 9 عامل استخراج شده، / آلفای کرنباخ 836 42/751 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین می کند . 9 عامل شامل : گرایش اجتماعی، روابط خانوادگی، خیرخواهی، ارتکاب به رفتار ضد اجتماعی، کنترل خویشتن، مهارت در روابط اجتماعی، رعایت مقررات اجتماعی، قبول مسئولیت اجتماعی و پایبندی به نظام ارزشها است. برای بررسی روایی همگرا از آزمون خودپنداره بک استفاده شد. همبستگی بین فرم 25 سؤالی خود پنداره بک و سازگاری اجتماعی بر روی گروه نمونه 480 نفر محاسبه شد . نتایج نشان داد که 5 عامل از 9 عامل؛ عامل 1(گرایش اجتماعی) عامل 4 (ارتکاب به رفتار ضد اجتماعی ) عامل 6 (مهارت در روابط اجتماعی) عامل 8 (قبول مسئولیت اجتماعی)، با آزمون سازگاری اجتماعی همبستگی دارد و 0 بدست آمد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا
        سیدحسین سیادتیان امیر قمرانی
        هدف پژوهش فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران بود. روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آ چکیده کامل
        هدف پژوهش فراتحلیل اثربخشی مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران بود. روش پژوهش: این پژوهش با استفاده از روش فراتحلیل یا یکپارچه کردن نتایج حاصل از تحقیقات مختلف، میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی _آموزشی بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا را مشخص نموده است. بدین منظور از بین 22 پژوهش، 17 پژوهش که از لحاظ روش شناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش چک لیست فراتحلیل بود. پژوهش حاضر مبتنی بر 508 نمونه و 17 اندازه اثر میباشد. یافتهها: نتایج فراتحلیل نشان داد میزان اندازه اثر مداخلات روان شناختی _آموزشی بر بهبود این اندازه اثر طبق جدول کوهن .(p=0/ است ( 001 d= 1/ عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران 21 2) بالاترین اندازه اثر و / دارای اثربسیاربالایی است. علاوه بر این پژوهش امانی و همکاران( 1391 ) با اندازه اثر ( 34 0) پایین ترین اندازه اثر را داشته / نیز کارگر شورکی و همکاران( 1389 ) و کاظمی و همکاران( 1389 )با اندازه اثر ( 63 است. بحث و نتیجه گیری: مداخلات روان شناختی _آموزشی بر بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان حساب نارسا در ایران تأثیر بسیار زیادی داشته است. و جهت اثربخشی بالاتر و طولانی تر در درمان دانش آموزان حساب نارسا پیشنهاد میشود از مداخلاتی که اندازه اثر بالاتری را داشته اند، استفاده شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - ویژگی های روان سنجی مقیاس 2 هوش سیال کتل و رابطه آن با ماتریس های پیشرونده ریون
        حیدر علی هومن پاشا بهاری
        مقیاس 2 هوش سیال کتل و ماتریس های پیشرونده ریون از آزمون های معتبر هوشی هستند که به منظور به کار می روند. هدف این پژوهش بررسی اعتبار و روایی مقیاس 2 هوش سیال کتل و (g سنجش هوش کلی(عامل رابطه آن با ماتریس های پیشرونده ریون بود. به این منظور از میان جامعه آماری دانش آموزا چکیده کامل
        مقیاس 2 هوش سیال کتل و ماتریس های پیشرونده ریون از آزمون های معتبر هوشی هستند که به منظور به کار می روند. هدف این پژوهش بررسی اعتبار و روایی مقیاس 2 هوش سیال کتل و (g سنجش هوش کلی(عامل رابطه آن با ماتریس های پیشرونده ریون بود. به این منظور از میان جامعه آماری دانش آموزان مشغول به تحصیل در 1390 ، یک نمونه 500 نفری به روش تصادفی چند مرحله ای - مقطع دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 91 انتخاب شدند و در مورد 100 نفر از آزمودنی ها هر دو آزمون، و برای 400 آزمودنی دیگر تنها مقیاس 2 هوش سیال کتل اجرا شد. برای بررسی اعتبار از روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ،برای بررسی روایی از روش تحلیل عاملی، و برای بررسی رابطه میان مقیاس 2 کتل و ماتریس های پیشرونده ریون از محاسبه ضریب همبستگی قابل قبولی (α= 0/ پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان داد که مقیاس 2 هوش سیال کتل از اعتبار ( 789 برخوردار است و با توجه به پدیدار شدن مولفه های هوش سیال کتل در تحلیل عاملی اجرا شده،مقیاس 2 هوش میان ماتریس های پیشرونده ریون (p<0/ کتل دارای روایی نیز می باشد. همچنین همبستگی معناداری(در سطح 01 .(r=0/ و مقیاس 2 هوش سیال کتل وجود دارد پرونده مقاله