بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس کیفیت زندگی در معلمان شهر تهران
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیحیدر علی هومن 1 , حمیدرضا وطن خواه 2 , تانیا طاهری 3
1 - دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
2 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی
3 - کارشناس ارشد رشته روانشناسی دانشگاه ازاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, اعتبار, عملی بودن, روایی و نرم یابی,
ملخص المقالة :
این پژوهش به بررسی عملی بودن، اعتبار، روایی و نرم یابی مقیاس کیفیت زندگی (هومن ، 1380 ) می پردازد . بدین منظور یک گروه نمونه با حجم 509 نفر از طریق نمونه برداری تصادفی انتخاب و به پرسشنامه مذکور که 0 بدست آمد. برای / شامل 84 سؤال است پاسخ دادند. ضریب اعتبار مقیاس از طریق فرمول کلی آلفای کرونباخ 848 بررسی روایی سازه از روش تحلیل مؤلفه های اصلی و شیوه چرخش آبلیمین استفاده شد. نتایج منجر به استخراج 55 درصد کل واریانس متغیرها را تبیین میکند. این دوازده عامل شامل روابط / دوازده عامل گردید که روی هم 02 گسترده خانوادگی، توانمندی های علمی، ویژگی های شغلی، مشکلات در تصمیم گیری، رفاه مادی، فعالیتهای روزانه، توانایی برنامه ریزی، توانایی رشد شخصی، روابط اجتماعی ، انتقادناپذیری، رفتار خلاق و رفاه جسمانی (GHQ) است. روایی همزمان از طریق همبستگی بین عاملهای مقیاس کیفیت زندگی و آزمون آزمون سلامت روان روی یک گروه 127 نفری مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که همبستگی عاملهای 4 (مشکلات در تصمیم 0 معنادار / گیری)، 7 (توانایی برنامه ریزی)، 8 (توانایی رشد شخصی) و کل پرسشنامه با سلامت روان در سطح 01 است.