عوامل مشتریگرایی و مدیریت روابط مشتری
الموضوعات :زهرا علیپور درویش 1 , حمیدرضا سعیدنیا 2 , عطیه نوری زاده قصری 3
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران شمال
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال و معاوناداره صدور بیمه های درمانی بیمه البرز
الکلمات المفتاحية: بیمه, تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری ((CRM, مشتری گرایی, توانمندی ارتباط بامشتری,
ملخص المقالة :
با توجه به نقش مهم مشتریان در دنیای امروز و افزایش آگاهی همه جانبه آنان با دسترسی به اطلاعات کافی نسبت به بازار محصولات و کانالهای متنوع ارائه و توزیع کالا (در انتخاب محصول)، مسئله چگونگی برقراری ارتباط صحیح با مشتریان و تلاش در جهت حفظ دراز مدت این ارتباط از جمله مسائل موثر بر دوام و ثبات شرکتها و سودآوری بیشتر آنها است، توسعه تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری درسازمانهای خدماتی،سازمانها را بر آن میدارد تا بر مدیریت ارتباط با مشتری و خصوصا مشتری گرایی و تأثیر رضایت مشتریان متمرکز شوند و ضمن برقراری ارتباط با مشتریان و اعمال همدلی و همکاری لازم خدمات بهتری را به آنان ارائه نمایند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تاثیر عامل مشتری گرایی و عامل تکنولوژی مدیریت ارتباط با مشتری از سه بعد منابع انسانی، منابع سازمانی و منابع فنی، بر توانمندیهای ارتباط با مشتری در شرکت بیمه البرز است. روش پژوهش حاضر، پیمایشی- توصیفی و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است. جامعه آماری این پژوهش کارشناسان حوزه مدیریتی شرکت بیمه البرز ونمونه آماری شامل آن 162 نفرند. برای تجزیه و تحلیل ازتحلیل دادهها عاملی تاییدی (CFA) ومدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که تاثیر مثبتی بین عوامل مشتری گرایی و تکنولوژی ارتباط با مشتری (CRM)، با توانمندی ارتباط با مشتری در این شرکت وجود داشته و از سه بعد موثر بر عامل تکنولوژی CRM، بعد منابع سازمانی متضمن بیشترین تاثیر است. تأثیر ابعاد فنی و انسانی به ترتیب در ردههای بعدی قرار دارند.