بازارگرایی خرده فروشی و کسب رضایت اقتصادی و اجتماعی عوامل مرتبط
الموضوعات :بهروز قاسمی 1 , مینا جمشیدی اوانکی 2 , سارا هژبریان 3
1 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران مرکزی
2 - عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی و احد تهران مرکزی
3 - دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی- گرایش داخلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: بازارگرایی, رضایت اجتماعی, خردهفروشان, تامینکنندگان, رضایت اقتصادی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر بازارگرایی خرده فروشی بر کسب رضایت اقتصادی و اجتماعی عوامل مرتبط (با نگرش بر روابط کانال خرده فروشی) است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری اطلاعات از نوع تحقیق همبستگی است. در این مطالعه برای جمع آوری داده ها از روش تحقیق میدانی و به کارگیری پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری مدیران فروشگاه زنجیره یی رفاه در شهر تهران است. در این تحقیق، به دلیل محدود بودن حجم جامعه، حجم جامعه با حجم نمونه برابر است. پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ و روایی آن توسط تعدادی از متخصصان جامعه آماری و استادان بازاریابی تایید شد است. پردازش داده ها از طریق نرم افزار اس پی اس اس انجام شده است. یافته های پژوهش حاکی از تاثیر مثبت بازارگرایی خرده فروش بر هوش بازار تامین کننده، هوش بازار تامین کننده بر عملکرد تامین کننده، بازارگرایی خرده فروش بر عملکرد تامین کننده، هوش بازار تامین کننده بر رضایت اقتصادی و اجتماعی خرده فروش، رضایت اقتصادی بر رضایت اجتماعی خرده فروش است.