سنجش و رتبهبندی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی با استفاده از مدل MADM
الموضوعات :
سید جلیل میرمیران
1
(عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.)
سمیه دژیار
2
(دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی)
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, عوامل سازمانی, گرایش کارآفرینانه,
ملخص المقالة :
توسعه فعالیتهای کارآفرینانه میتواند به رشد نوآوری، ایجاد محیط رقابتی، توسعه اقتصادی و ایجاد شغل در یک جامعه کمک کند. سازمانها باید شرایطی را فراهم کنند که در کل سازمان، جو و روحیه کارآفرینی حکم فرما شود و افراد بتوانند بهطور فردی و گروهی، در سازمان به فعالیتهای کارآفرینانه بپردازند. در این پژوهش، بهبررسی عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی پرداخته شده است و اهمیت عوامل مؤثر با روش های تصمیمگیری چند معیاره، مشخص شده است. با توجه بهموارد مذکور در این پژوهش تلاش شده است تا در مطالعات کتابخانهای و میدانی انجام شده عوامل مؤثر بر توسعه کارآفرینی سازمانی تشریح و اهمیت هر یک از عوامل مؤثر با روش AHP و استفاده از نرمافزار اکسپرت چویس مشخص شود. مطابق نتایج این تحقیق، عوامل مؤثر بر کارآفرینی سازمانی بهترتیب عبارت اند از: رهبری، منابع انسانی، نوآوری، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، نوسازی راهبردی، کسب وکار جدید و ریسک پذیری.