بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش پذیرش تجارت الکترونیک
الموضوعات :
1 - گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری و مالی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ سازمانی, قابلیتهای پویا, پذیرش بازاریابی الکترونیک و عملکرد سازمانی,
ملخص المقالة :
این تحقیق به بررسی تاثیر فرهنگ سازمانی و قابلیتهای پویا بر عملکرد شرکتهای فناور شهر تهران با توجه به نقش واسطهای پذیرش بازاریابی الکترونیک پرداخته شد. این تحقیق بهلحاظ هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها و آزمون فرضیههای تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری تحقیق شامل 186 شرکت فناور مستقر در پارک علم و فناوری تهران بود که بهروش نمونه-گیری غیراحتمالی دردسترس و جدول مورگان، تعداد 123 شرکت فناور بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور عملیاتی نمودن متغیرها و جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه استاندارد لی و انجی (2020) استفاده گردید. بهمنظور بررسی روایی از روش صوری و بررسی پایایی پرسشنامه روش آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که نتایج نشان داد پرسشنامه تحقیق به لحاظ روایی و پایایی در سطح قابل قبولی قرار دارد. از روش مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار smartPLS2، جهت آزمون فرضیه های تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان دادند که فرهنگ سازمانی و قابلیتهای پویا بهطور مثبت و معنادار بر پذیرش بازاریابی الکترونیک و عملکرد سازمانی اثرگذار هستند. همچنین تاثیر پذیرش بازاریابی الکترونیک بر عملکرد سازمانی بهطور مثبت و معنادار مشاهده شد. در انتها نیز با توجه به نتایج آزمون فرضیهها، پیشنهادها و راهکارهایی کاربردی مطرح شد.
_||_