شناسایی عوامل اثرگذار بر توسعه بازارهای بین المللی با رویکرد ترکیبی (مورد مطالعه: محصولات پتروشیمی)
الموضوعات :مصطفی احمدزاده 1 , عبداله نعامی 2 , سید محمود هاشمی 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل کیش، دانشگاه آزاد اسلامی، جزیره کیش، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عوامل قیمتی, محصولات پتروشیمی, چالش های صادرات,
ملخص المقالة :
هدف از انجام تحقیق حاضر شناسایی عوامل اثرگذار در توسعه بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی میباشد. برای تحقق این هدف با بهرهگیری از رویکرد تحقیقی ترکیبی، عوامل اثرگذار بر بازارهای بین المللی محصولات پتروشیمی مورد شناسایی قرار گرفتند. ابتدا روش تحقیق، کیفی و نظریه داده بنیاد بود. لذا محقق با 20 نفر از مدیران این صنعت مصاحبه و 106 مفهوم را در 21 مقوله و 6 بعد شناسایی کردند. عوامل شناسایی شده شرایط علّی عبارتند از، عوامل قیمتی، گروههای اثرگذار، توانمندی مدیر صادرات، عوامل جغرافیایی، شرایط شرکت میزبان، شرایط رقابتی، عوامل تولید، شرایط محصول و استراتژی و وضعیت شرکت. علاوه بر این 5 عامل کلان اقتصادی، سیاستهای دولتی، قوانین صادراتی، عوامل مربوط به صنعت و چالشهای کلان صادرات به عنوان شرایط زمینهای استخراج گردید. در بخش کمّی مدل به دست آمده با استفاده از نرم افزار لیزرل با یک نمونه 212 تایی اعتبارسنجی شد. نتایج نشان داد که همه 9 عامل بر پیامد عملکرد مالی به دست آمده در مدل تحقیق اثر مثبت دارند. همچنین 8 عامل علّی بر پیامد تصویر برند تاثیر مثبتی نشان دادند. اما نقش عامل کشور میزبان تأیید نشد.
_||_