شناسایی عوامل موثر بر ارتقا برند ملی در صنعت خودرو با رویکرد اقتصادی
سید شهاب موسوی
1
(گروه مدیریت بازارگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
محمود سمیعی نصر
2
(گروه مدیریت بازارگانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
فرهاد حسین زاده لطفی
3
(گروه آمار، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: توسعه اقتصادی, برند ملی, صنعت خودرو, داده بنیاد,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر این است که به شناسایی متغیرهای تاثیرگذار بر ارتقا برند ملی در صنعت خودرو با رویکرد اقتصادی با بهرهگیری از روش گرندد تئوری بپردازد. پژوهش حاضر به روش کیفی (تحلیل محتوای کیفی) و آنالیز دلفی فازی صورت گرفته است. در نهایت با بهرهگیری از تحلیل دلفی فازی عوامل استخراج شده از مصاحبه با خبرگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی کیفی طراحی گردید. براساس تجزیه و تحلیل دلفی فازی در بین مولفهها: انتخاب بهترین استراتژی انتقال تکنولوژی به صرفه و اقتصادی در جهت ارتقا برندسازی ملی در صنعت خودرو در راستای توسعه اقتصادی با عدد کریپس (917/0)، در نظر گرفتن عوامل کلیدی اقتصادی درکشور در جهت ارتقا برندسازی ملی در صنعت خودرو با عدد کریپس (903/0)، بیشترین میزان از نظر خبرگان در مجموع این مولفهها دارا میباشند. در نهایت 34 مولفه و 88 شاخص تأیید شده که در غالب عوامل علی یا پیش شرط، عوامل مداخلهگر، عوامل بسترساز، راهبردها و پیامدها شناسایی شدند.
_||_