چارچوب مفهومی قابلیتهای بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی
الموضوعات :محبوبه درخشنده 1 , کامل کمالی 2 , منصوره علیقلی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مزیت رقابتی, نوآوری محصول, عملکرد صادراتی, قابلیتهای بازاریابی,
ملخص المقالة :
نامناسب بودن عملکرد صادراتی شرکتهای ایرانی همواره یکی از دغدغههای مدیران حوزه کسب و کار بوده است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف چارچوب مفهومی قابلیتهای بازاریابی صادرات مبتنی بر مزیت رقابتی انجام شده است. جامعه آماری شامل مدیران ارشد، معاونان و سرپرستان 10 شرکت صادراتی برتر به تعداد 191 نفر میباشد که از این میان، نمونهای متشکل از 130 نفر انتخاب شد. برای جمعآوری اطلاعات جهت آزمون فرضیات از پرسشنامهای شامل 7 بعد و 36 سوال استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روش روایی محتوا و روایی همگرا و پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. برای آزمون فرضیات از تکنیک حداقل مربعات جزئی و نرم افزار اسمارت پی.ال.اس استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان داد که قابلیتهای بازاریابی تاثیر مثبت و معناداری بر نوآوری محصول، کانالهای توزیع و هوش بازاری دارد. همچنین مشخص شد که ارتباطات بینالمللی رابطه بین قابلیتهای بازاریابی با کانالهای توزیع، نوآوری محصول و هوش بازاری را تعدیل میکند. همچنین مشخص شد که هوش بازاری، نوآوری محصول و کانالهای توزیع هر سه تاثیر مثبت و معناداری بر مزیت رقابتی دارند. در نهایت مشخص شد که مزیت رقابتی تاثیر معناداری بر عملکرد صادراتی دارد.
_||_