بهینه سازی تقاضای بنزین ازطریق نظام قیمت گذاری و بهبود کارایی موتورخودروها (در چارچوب الگوی خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی و مدل تصحیح خطا در دوره زمانی 1366 تا 1395)
الموضوعات :محمدرضا شهبازی 1 , امیر حسین جانمحمدی 2 , مهدی صادقی شاهدانی 3
1 - گروه اقتصاد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
2 - گروه اقتصاد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
3 - گروه اقتصاد، دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد، دانشگاه امام صادق(ع)، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: تقاضای بنزین, نظام قیمت گذاری, کارایی موتور خودروها, روش سری زمانی,
ملخص المقالة :
مصرف بنزین در ایران دارای متوسط رشد سالانه 2.8درصد طی سالهای 95- 1366 بودهاست. شناخت درست از عوامل موثر بر مصرف بنزین در کوتاهمدت و بلندمدت میتواند زمینه را برای اتخاذ سیاستهای مناسب در این حوزه فراهم آورد. ارتقای کارایی و اصلاح الگوی مصرف ، امری ضروری برای پاسخگویی به تقاضای روزافزون مصرف بنزین میباشد که در سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مورد تاکید واقع شده است. در این مقاله به بررسی تاثیر متغیرهای قیمت واقعی بنزین، متوسط درآمد واقعی خانوار و کارایی موتور خودروها در قالب یک مدل اقتصـادسنجی و با استفاده از روش مدلسازی سری زمانی در ایران طی دوره 95- 1366 پرداخته شدهاست. مدل برآورد شده با استفاده از الگوی خودرگرسیونی با وقفههای توزیعی و مدل تصحیح خطا میباشد. نتایج برآورد حاکی از آن است که از میان متغیرهای بهکار رفته، مصرف بنزین با قیمت واقعی بنزین و کارایی موتورخودروها رابطه معکوس دارد، و نیز با متوسط درامد واقعی خانوار رابطه مستقیم دارد. با توجه به نتایج به دست آمده ، تاثیر1 درصد بهبود در کارایی موتور خودروها در کاهش مصرف سوخت، 17 برابر بیشتر از 1 درصد افزایش در قیمت واقعی بنزین در کاهش مصرف سوخت میباشد.
_||_