بررسی تأثیر قابلیت های سازمانی بر عملکرد رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمانی
الموضوعات :الناز علاف جعفری 1 , علیرضا روستا 2 , احمد رویایی 3
1 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران
3 - گروه مدیریت ، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی،دوبی،امارت متحده
الکلمات المفتاحية: دیدگاه مبتنی بر منابع, قابلیت بازاریابی, چابکی سازمان, قابلیتهای سازمانی, عملکرد رقابتی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر قابلیتهای سازمانی بر عملکرد سازمانی با نقش میانجی چابکی سازمانی است. پژوهش حاضر به لحاظ روشی، توصیفی-پیمایشی و به لحاظ هدف نیز کاربردی است. جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان و مدیران کویرموتور به تعداد 200 نفر بودند که با استفاده از جدول مورگان-کرجسی تعداد 128 نفر با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود. تجزیه و تحلیل دادهها با مدل معادلات ساختاری و با نرمافزار Smart Pls3 انجام شد. نتایج نشان داد که قابلیتهای سازمانی برچابکی سازمان تأثیر معناداری دارد. چابکی سازمان بر عملکرد رقابتی تأثیر معناداری دارد. همینطور قابلیتهای سازمانی بر عملکرد رقابتی با نقش میانجی چابکی سازمان تأثیر معناداری دارد. قابلیت پویا بر عملکرد رقابتی تأثیر ندارد. بنابراین تقویت قابلیتهای سازمانی میتواند سطح واکنشپذیری، انعطافپذیری سازمان به تحولات مختلف را تسرعی نماید و منجر به بهبود عملکرد رقابتی گردد. همچنین بهره گیری از ابزارهای نوین بازاریابی و بکارگیری بهتر عناصر عملیاتی و اهمیت قائل شدن به مهارتها، دانش بخشهای مختلف سازمان می تواند در چابکی سازمانی و به تبع آن در بهبود عملکرد مؤثر باشد
_||_