نقش دوسوتوانی سازمانی در تجاریسازی دانش در آموزش عالی به منظور ارائه مدل
الموضوعات :
اکرمه السادات یعقوبی
1
(دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
یلدا دلگشایی
2
(استادیارگروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
لیلا حسینی طبقدهی
3
(استادیارگروه مدیریت آموزشی، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران)
فرشته کردستانی
4
(استادیارگروه مدیریت آموزشی و آموزش عالی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران)
الکلمات المفتاحية: تجاری سازی, تجاری سازی دانش, دوسوتوانی, دوسوتوانی سازمانی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر نقش دوسوتوانی سازمانی در تجاری سازی دانش به منظور ارائه مدل بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوه دادهها آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی با استفاده از تحلیل محتوا استقرایی، به واکاوی اسناد تجاری سازی دانش پرداخته شد. سپس، پرسش‎نامه‎ در اختیار 28 نفر از خبرگان و متخصصان آشنا به تجاری سازی دانش و افراد مشغول به کار در مراکز رشد استان مازندران که با روش نمونه‎گیری هدفمند انتخاب شده بودند قرار گرفت. داده‎ها از طریق اجرای پرسش‎نامه نیمه‎ساختار یافته و برگزاری دو دوره پنل دلفی گردآوری شد. سپس از طریق فن دلفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جامعه آماری در بخش کمی شامل کلیه اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 1531 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه‎گیری تصادفی طبقه‎ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 308 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری پرسش‎نامه محقق ساخته بود. بر اساس یافته‎ها ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای تجاری سازی دانش مبتنی بر دوسوتوانی سازمانی در قالب 4 بعد و 10 مؤلفه و 83 شاخص شناسایی شدند. یافته‎ها نشان داد که تمامی ابعاد، مؤلفه‎ها و شاخص‎ها مورد تأئید قرار گرفتند.
_||_