بررسی تأثیر میدان اجتماعی بر نگرش رأیدهندگان نسبت به سیاستگذاریهای نهادهای انتخاباتی در شهر رشت
الموضوعات :مرتضی شعبانی 1 , رضا سیمبر 2 , محمد رضا اخضریان کاشانی 3
1 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - عضو هیات علمی دانشگاه گیلان. گروه علوم سیاسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی
3 - عضو هیأت علمی گروه اندیشه سیاسی اسلام، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: مجلس شورای اسلامی, رشت, میدان اجتماعی سیاستگذاری, نهادهای انتخاباتی,
ملخص المقالة :
هدف از انجام این تحقیق افزایش سرمایهها در میدان اجتماعی برای نهادهایی که نقش اصلی در فرایند سیاستگذاری در جامعه دارند، است. به منظور تحدید موضوع مجلس شورای اسلامی به عنوان مهمترین نهاد قانونگذار در جامعه انتخاب گردید. از نظریات فیشباین و آیسک آیزن برای بررسی نگرش نسبت به سیاستگذاری نهادهای انتخاباتی و از نظریه بوردیو برای بررسی میدان اجتماعی به عنوان چارچوب نظری بهره گرفته شده است. روش اصلی این تحقیق پیمایش و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه افرادی که واجد رأی دادن هستند، تشکیل میدهند که از این تعداد 400 نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. روش نمونهگیری نیز خوشهای چندمرحلهای است. از یافتههای مهم این پژوهش میتوان به تأثیر مستقیم و مثبت نگرش به میدان اجتماعی بر نگرش نسبت به سیاستگذاریهای نهاد انتخاباتی مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. هم چنین ابعاد چهارگانه میدان اجتماعی شامل (سرمایه اقتصادی، سرمایه اجتماعی، سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین) نیز بر نگرش رأی دهندگان نسبت به سیاستگذاریهای مجلس شورای اسلامی تأثیر مثبت و مستقیم داشت. از دیگر نتایج میتوان به عدم رابطه بین تحصیلات و نگرش رأیدهندگان و رابطه منفی بین سن و نگرش رأیدهندگان نسبت به سیاستگذاریهای نهادهای انتخاباتی اشاره کرد. همچنین تفاوت زنان و مردان به لحاظ نگرش بر سیاستگذاری متفاوت بوده و نگرش زنان مثبتتر از مردان است.
_||_