بررسی نقش ارتباطات سازمانی بر شکلگیری و جذب سرمایه اجتماعی کارکنان
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات
الکلمات المفتاحية: سرمایه اجتماعی, اعتماد اجتماعی, سرمایه, ارتباطات سازمانی, مشارکت اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر که با هدف بررسی نقش ارتباطات سازمانی در شکلگیری سرمایه اجتماعی در بین کارکنان دفتر مطالعات و برنامهریزی رسانهها انجام شده است به سنجش همبستگی بین متغیر میزان استفاده از ارتباطات سازمانی با سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی) پرداخته است. روش پژوهش به لحاظ اجراء، پیمایشی، به لحاظ معیار هدف، کاربردی و به لحاظ معیار زمانی، مقطعی است. دادهها با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد. از آنجایی که جامعه آماری این تحقیق، تمام کارکنان دفتر (80 نفر) میباشند، بنابراین حجم، نمونه لازم نیست، چراکه تمام شمارش میباشد. ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر مستقل (ارتباطات سازمانی) و متغیر وابسته تحقیق (سرمایه اجتماعی) و ابعاد آن بیانگر بالا بودن همبستگی درونی گویهها و به عبارت دیگر مطلوبیت پایایی ابزار تحقیق است. یافتههای پژوهش نشان میدهد بین سرمایه اجتماعی کارکنان و سطح تحصیلات آنها رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و میزان سالهای خدمت در سازمان آنها رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و ارتباطات سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و میزان استفاده از کانالهای ارتباطی رابطه معناداری وجود دارد، بین سرمایه اجتماعی کارکنان و رابطه کارکنان با مدیران (ارتباطات عمودی) رابطه معناداری وجود دارد، بین ارتباطات سازمانی و اعتماد اجتماعی کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد، بین ارتباطات سازمانی و مشارکت غیررسمی کارکنان رابطه معناداری وجود ندارد.