مفاهیم فمینیستی در ده فیلم پر فروش سال ٨۷ سینمای ایران و تاثیر آن بر مخاطبان
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )شیوا پژوهش فر 1 , حسین غیاثی 2
1 - استاد یار گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: سینمای ایران, فمینیسم, تاثیر بر مخاطبان, گروه متمرکز,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر میکوشد نشان دهد هنگامی که تماشاگر ایرانی به تماشای فیلم ایرانی مینشیند چگونه مباحث و مفاهیم موجود در فیلمها دربارهی فمینیست را درک میکند و چگونه مفاهیم مربوط به زنان توسط تماشاگران تجزیه و تحلیل میشود. آیا تماشای این فیلمها باعث میشود تا در دیدگاههای مخاطبان سینمای ایران به زن تغییری به وجود آید. معمولن محققینی که بر روی موضوع زن در سینما و سریالهای تلویزیونی کار میکنند بیش از آنکه به تاثیر این آثار بپردازند به دنبال رمز گشایی از ذهنیت آفرینندگان این آثار همچون کارگردانان و شخصیتهای زن آثارشان هستند. نظرات و عقاید کارگردانان را در نتایج تحقیق خود منعکس میکنند اما کمتر پیش آمده تا اثرات آثار ساخته شده بر روی مخاطبان به خصوص دربارهی مسایل مربوط به زن بررسی شود و نظرات و دیدگاه تماشاگران به فیلمهای سینمایی مطرح شود. به همین دلیل محقق قصد دارد با نمایش ده فیلم پرفروش سینمای ایران در سال 87 شمسی و برگزاری جلساتی برای دو گروه چهار تایی به گفتگو و تبادل نظر درباره برداشت مخاطب از فیلمها بپردازد. به نظر میرسد تماشاگران سینما قبل از اینکه در پی تاثیر¬پذیری از پیامهای موجود در فیلم بر آیند به سینما میروند تا هنگام فیلم دیدن و بعد از آن همراه با دیگر تماشاگران به تجربهای دست بزنند که طی این تجربه به ذهنیتی مشترک با دیگر مخاطبان برسند. ذهنیت مشترکی که به شدت وامدار دغدغههای شخصی هر یک از تماشاگران است در این میان کیفیت فیلم و عوامل آن نقش بسزایی در ساخت این ذهنیت مشترک دارند.