بررسی نقش برنامه های معارفی سیما در باورهای دینی مردم
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )صدیقه ببران 1 , محمد مهدی مومنی ها 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: رسانه ملی, باور دینی, برنامه های معارفی, فرهنگ سیمای جمهوری اسلامی,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی " نقش برنامه های معارفی سیما در باورهای دینی مردم " با تاکید بر عملکرد رسانه است. در تبیین این مقوله نقش رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران به عنوان موثرترین نهاد اجتماعی برای اشاعه و ترویج باور دینی بررسی میشود. تحقیق حاضر از لحاظ روش توصیفی - پیمایشی و از لحاظ هدف کاربردی می باشد. در این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته 28 سوالی استفاده شد و پایایی آن بیش از 70 درصد برآورد شد.، نمونه آماری این پژوهش 310 نفر از مردم 15 تا 64 ساله شهر تهران بود. روش نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای بود و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از ابزار spss و آزمونt-استیودنت (t-تک نمونه ای) استفاده شد. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار برنامه های معارفی سیما در ترویج فرهنگ و باورهای دینی است. بدینمعنا که شبکه های رسانه ملی در اشاعه و ترویج فرهنگ اسلامی موفق بوده است، ولی باید با برنامهریزی مناسب و ساخت مجموعهها و برنامه های تلویزیونی جذاب و پرمحتوا میزان اثرگذاری بر مخاطب را افزایش دهند.