میزان جذابیت سریال های شبکه خانگی ـ قهوه تلخ
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )نسیم مجیدی قهرودی 1 , سید هانیه وکیلیان 2
1 - استاد یار و عضو هیات علمی دانشگاه ازا د اسلامی
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات
الکلمات المفتاحية: شبکۀ خانگی, زمان شناور/آزاد تماشا, مخاطب فعّال, میزان جذابیت,
ملخص المقالة :
از میان برنامههای موفّق تلویزیونی در زمینۀ سرگرمی دردهههای اخیر که توانسته مخاطبان زیادی را جذب کند، مجموعههای طنز وکمدی روتین است که اغلب در طولانی مدّت (90 شبی) پخش میشود. یکی از مجموعههای جدید مورد توجّه مخاطبان، "قهوۀ تلخ " است که از طریق توزیع درشبکۀ خانگی، وارد سبد محصولات فرهنگی مخاطبان شده که تولید داخلی در زمینۀ طنز و سرگرمی میباشد. هدف از نوشتن این مقاله بررسی میزان جذابیت سریالهای شبکۀ خانگی (مورد قهوۀ تلخ) و به منظور بررسی قالب طنز در جذب مخاطب بوده است. به عبارت دیگر دانستن اینکه چه عواملی در جذابیت و در نهایت، توفیق این مجموعه نقش داشته؟ شایان ذکر است که مناسبترین روش برای رسیدن به هدف مورد نظر، روش پیمایش و ابزار پرسشنامه است که از طریق رجوع به افراد نمونه تکمیل شده است. جامعۀ آماری شامل 205 نفر از دانشجویان گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهرانمرکز بوده. توصیف و تحلیل دادهها در دوسطح تحلیل یک متغیّره (آمارتوصیفی و جداول یک بعدی) و درسطح تحلیل دومتغیّره (آماراستنباطی و جداول متقاطع و آزمونهای مربوطه) انجام شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد وجود عواملی نظیر جوایز، زمان شناور برای تماشای مجموعه و همچنین بازیگران و کارگردان، موسیقی متن و شخصیتپردازی در جذب مخاطبان تأثیر بسزایی دارد. همچنین یافتههای حاصل از تحلیل دومتغیّره بیانگر آن است که بین متغیرهای زیر روابط معناداری وجود دارد: - بین نحوۀ توزیع جوایز مجموعۀ شبکۀ خانگی قهوۀ تلخ و جذب مخاطبان - بین زمان شناور/ آزاد تماشای مجموعۀ طنز شبکۀ خانگی قهوۀ تلخ و میزان جذابیت آن