بررسی تطبیقی شاخصهای اثربخشی مدیریت در مؤسسه فرهنگی – مطبوعاتی اطلاعات
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )صدیقه ببران 1 , شیدا جعفری خانقاه 2
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات دانشگاه ازادسلامی،تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: سودآوری, مؤسسه فرهنگی - مطبوعاتی, مدیریت, شاخصهای اثربخشی مدیریت, بهرهوری,
ملخص المقالة :
نهاد رسانه مانند هر نهاد اقتصادی و اجتماعی دیگر برای تحقق اهداف و برنامههای تدوین شده نیاز به اعمال و به کارگیری شیوههای علمی و کارآمد مدیریت دارد تا با حداقل هزینه، حداکثر کارایی را داشته باشد. در سالهای اخیر مقوله مدیریت به شکل چشمگیری مورد توجه سازمانهای مطبوعاتی قرار گرفته است تا جاییکه به گفته صاحبنظران یکی از رموز موفقیت سازمانهای مطبوعاتی برخورداری از مدیریت اثربخش و کا رآمد است. اهمیت این موضوع ما را بر آن داشت تا با بررسی تطبیقی اثربخشی مدیریت در مؤسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی اطلاعات از دیدگاه مدیران مسئول، خبرنگاران و سایر کارکنان، میزان مدیریت اثربخش در این مؤسسه را سنجش کرده تا نتایج بدست آمده، الگویی باشد برای مدیریت مطلوب مطبوعات نوپا و جوان. این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی و به کارگیری پرسشنامهای که مورد تائید قرار گرفته، به بررسی موضوع در نمونه 384 نفری از خبرنگاران و سایر کارکنان مؤسسه فرهنگی ـ مطبوعاتی پرداخته است. روش نمونهگیری این تحقیق نیز به روش تصادفی ساده بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها نیز از نرمافزار SPSS و آزمون فرضیهها استفاده شده است. همچنین برای اثبات فرضیهها از آزمونهای آماری کایاسکوئر و برای سنجش میزان همبستگی فرضیههای تأئید شده از ضریب همبستگی کرامر استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از معنادار بودن رابطه میان مهارتهای مدیریتی با شاخصهای اثربخشی مدیریت میباشد. در نهایت با بررسی یافتههای این پژوهش در جهت مدیریت اثربخش در سازمانهای مطبوعاتی پیشنهاداتی ارائه شده است.