بازتاب پیامهای مربوط به هفته زن در سه روزنامه رسمی
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )محمد دادگران 1 , الهه قوام زاده 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی مدیر گروه علوم ارتباطات اجتماعی واحد تهران مرکز
2 - دانشجوی دکتری ارتباطات و مدرس فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره
الکلمات المفتاحية: مطبوعات, پیام و زن,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر مقایسه روزنامههای ایران، همشهری و جمهوری اسلامی در انعکاس پیامهای مربوط به هفته زن در دو سال 1386 و 1384 میباشد. اخبار مربوط به هفته زن در این تحقیق از جنبههای محتوای موضوعی مطلب، مهمترین نشانگاه مطلب، ماهیت مطلب، نوع خبر، مهمترین ارزشها و عناصر خبری برجسته شده در مطلب، جهت گیری، منبع، منطقه رویداد، منشأ، کاربرد عکس و نوع عکس بکار رفته در مطلب مورد بررسی قرار گرفته است. روش مورد استفاده در این تحقیق، روش تحلیل محتوا میباشد که 12 روز از مطالب روزنامههای ایران، همشمهری و جمهوری اسلامی در دو سال 1386 – 1384 به روش تمامشمار هدفمند انتخاب و موضوعات و مسائل مرتبط با زنان، در هفته زن در این روزنامهها، مورد بررسی و سپس مقایسه تطبیقی گرفته است. نتایج حاصله از تحلیل محتوای مطالب مربوط به هفته زن در این سه روزنامه، نشانگر آن است که تنها میان محتوای موضوعی مطالب منتشر شده در هفته زن در روزنامههای یاد شده تفاوت معنیداری وجود دارد و در موارد دیگر از لحاظ نشانگاه مطلب، ماهیت مطلب، نوع خبر و دیگر جنبههای ذکر شده، تفاوت معنیداری وجود ندارد.