بررسی میزان رعایت معیار ها و اصول اخلاق رسانه ای حرفه ای در برنامه 90 از دیدگاه روزنامه نگاران ورزشی و متخصصان ورزش ورسانه
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - استاد یار و عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات واحد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: اصل عینیت, اصول روزنامهنگاری زرد, آزادی بیان, جریان آزاد اطلاعات,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی میزان رعایت اصول و معیارهای اخلاق رسانه¬ای در تهیه محتوا و پخش بخش¬های گوناگون در برنامه 90 بود. برنامه 90 یکی از پرمخاطب¬ترین برنامه¬های تلویزیون است که گاه ابعاد سیاسی و اجتماعی نیز به خود می-گیرد. منتقدان این برنامه نقدهایی را مطرح می¬کنند که بررسی رعایت اصول اخلاق رسانه¬ای را ضروری می¬نماید. از آنجا که ارتباطات فرایندی تعاملی و پویاست که پدید آورنده معنا در ذهن اشخاص از طریق علائم و نشانه¬هاست و فرایندی است که تاثیر دو جانبه دارد و یک¬طرفه نیست، شخص نمی¬تواند بدون متاثر شدن از دیگران روی آنها تاثیر بگذارد. حال این سوال مطرح است، که افراد براساس چه اصولی با هم ارتباط برقرار می¬کنند و چه انگیزه و هدفی دارند؟ آیا این انگیزه¬ها و اهداف درست هستند یا نادرست؟ که بدین ترتیب با سوالات اخلاقی مواجه می¬شویم. سوال اخلاقی نوعی سوال ارزشی در مورد اصول و اعمال مناسب است. در این پژوهش با استفاده از روش دلفی دو مرحله¬ای نظرات 56 تن از روزنامه¬نگاران روزنامه¬های ورزشی کشور - که تیراژ بیش از 10 هزار نسخه در روز دارند – در قالب پرسشنامه و مصاحبه عمقی با 14 کارشناس ورزش و رسانه ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده¬ها از نرم افزار SPSS و آزمون فرضیه¬ها نیز استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از اثر معنادار رعایت اصول اخلاق رسانه¬ای در برنامه 90 است. بدین معنا که در برنامه 90 معیارهایی همچون عینیت، بی¬طرفی و عدم تحریف در تهیه محتوای برنامه و پخش قسمت¬های گوناگون رعایت می¬کند.