تبیین نقش هویت ملی در توسعۀ ارتباطات
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )سید وحید عقیلی 1 , خدیجه ططری 2
1 - دانشیار و عضو هیات علمی دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات
2 - دانشجوی دکتری دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز علوم ارتباطات
الکلمات المفتاحية: هویت, توسعه, ارتباطات, هویت ایرانی, بحران هویت,
ملخص المقالة :
هویت لازمۀ هر نظام اجتماعی است. تا زمانی که عوامل هویتساز هر ملتی نتوانند منسجم گردند و گسست هویتی و فرهنگی در بین انسانها، اقوام و مردم آن ملت وجود داشته باشد، سامان اجتماعی پارسونز تحقق نمییابد. در این مقاله، براساس نظریۀ هویت کاستلز و سامان اجتماعی، رابطۀ هویت و توسعه با محوریت توسعهیافتگی در ایران و با برشمردن عوامل هویتساز هویت ایرانی (تاریخ، جغرافیا، دین، سنت، تجدد، مردم و ...) بررسی شده و همچنین به موضوع جهانی شدن و اینکه آیا تأثیر تکنولوژیهای نوین ارتباطی درجهت تقویت هویت و یا بحران هویتاند پرداخته شده است. در این مقاله، سعی بر آن است که تأثیر عوامل هویتساز هویت ایرانی و بروز تکنولوژیهای نوین ارتباطی در پیشرفت و توسعه بررسی شود.