اینترنت و هویت ملی در میان کاربران
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )باقر ساروخانی 1 , خدیجه رضایی قادی 2
1 - استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران
2 - دانشجوی دکتری جامعه سناسی دانشگاه ازاد اسلامی تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: هویت ملی, اینترنت, فضای مجازی, گمنامی, هویت,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، در صدد شناسایی تاثیرات استفاده از اینترنت بر هویت کاربران جوان است. از این منظر، ضمن مروری که بر فضای مفهومی موضوع دارد، از رویکرد تلفیقی بر گرفته از تئوری ساختیابی گیدنز و تئوری هاستون برای تبیین پدیده بهره گرفته است و با عنایت به فرضیاتی که از این تئوریها با توجه به ویژگی جامعه آماری مورد مطالعه اخذ می¬کند، به شناسایی رابطه استفاده از اینترنت و هویت کاربران میپردازد. با روش پیمایشی و استفاده از تکنیک پرسشنامه بر روی 384 نفر از کاربران جوانان بین 28 - 18 سال در شهر تهران که از طریق نمونهگیری خوشهای انتخاب شده بودند، اطلاعات و دادههای مورد نیاز جمعآوری شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میان میزان استفاده از اینترنت و هویت ملی رابطه معنادار و معکوس وجود دارد. همچنین نوع استفاده از اینترنت نیز در میزان تعلق به هویت ملی تاثیرگذار است. و در نهایت استفاده از اینترنت باعث تضعیف هویت ملی میگردد.