بررسی محتوای رسانه با تاکید بر مصرف بهینه آب ( بررسی تطبیقی اخبار خبرگزاریهای ایرنا، ایسنا و فارس در سه ماهه اول سال 1393 )
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )اکبر نصراللهی 1 , فاطمه آشوبی 2
1 - دکترای مدیریت رسانه ،مدرس گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد علوم ارتباطات دانشگه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: ماهیت, منبع, هدفمندی یارانهها, میزان پرداخت به شاخصهای قانون هدفمندی یارانهها, مقطع, حجم و نحوه چینش خبر,
ملخص المقالة :
این تحقیق به دنبال بررسی تطبیقی میزان و چگونگی پوشش خبری مرحله دوم هدفمندی یارانه ها در خبرگزاری فارس و خبرگزاری ایرنا است، با توجه به اینکه یکی از نقش های رسانه اطلاع رسانی و نقش هدایت و رهبری جامعه است، انتقال شفاف اطلاعات به افکار عمومی و تشریح جزئیات اجرا میتواند در همراهی مردم با این طرح نقش مهمی را ایفا کند بنابراین لازم است به موضوع نحوه پوشش خبری مرحله دوم هدفمندی یارانه ها توجه ویژه شود. برای این منظور تمامی مطالب خبری منتشر شده در این خصوص در بازه زمانی 20 دی ماه 1392 تا 20 فروردین 1393 به عنوان مقطع قبل از اجرای رسمی فاز دوم هدفمندی و 21 فروردین تا 20 تیرماه 1393 به عنوان مقطع بعد از اجرای فاز دوم هدفمندی تحلیل محتوا شده است که تعداد کل این مطالب 1129 مورد بوده است. فرضیه های تحقیق قائل به وجود رابطه معنادار بین خبرگزاری های مورد بررسی و ماهیت اخبار، میزان پرداخت به شاخص های قانون هدفمندی یارانه ها، منبع خبر، مقطع، حجم و نحوه چینش خبر رابطه بود که نهایتاً از این میان دو فرضیه مربوط به رابطه بین خبرگزاری های مورد بررسی و حجم خبر و نحوه چینش خبر تایید شده است.