عوامل اجتماعی موثربر اخلاق حرفه ای(مورد مطالعه:شرکت طراحی مهندسی وتامین قطعات ایران خودرو(ساپکو))
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )مهناز رونقی نوتاش 1 , داریوش سلطان زاده 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: همدلی, ارتباطات موثر, اخلاق حرفه ای, مثبت گرائی, تساوی, حمایتگری, خودگشودگی,
ملخص المقالة :
اخلاق به عنوان تنظیم کننده روابط میان انسانها همواره از اهمیت بسیاری برخوردار بوده است. درمدیریت نیز این سازوکار درونی، بدون آنکه نیاز به اهرم های بیرونی داشته باشد، قادر است عملکردهای اخلاقی را به وجود آورد. شناسایی و مدیریت عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای کارکنان، مدیران را در توسعه قابلیت های فردی و اجتماعی کارکنان در محیط کار یاری می رساند . نقش اخلاق در عملکردها و رفتارها، درتصمیم گیری ها و انتخاب ها و دربرخوردها و ارتباطات، مهم و تعیین کننده است. لذا شناسایی عوامل موثر بر اخلاق حرفه ای می تواند به عنوان نقشه راه جهت توسعه قابلیت های کارکنان و ارتقا فرهنگ سازمانی به کارگرفته شود. تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر ارتباطات موثر بر اخلاق حرفه ای کارکنان شرکت ساپکو به روش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. یافته های پژوهش حاضر، حاکی از آن است که بین مثبت گرائی، همدلی، تساوی، حمایتگری، خودگشودگی و اخلاق حرفه ای کارکنان شرکت ساپکو ارتباط معنی داری وجود دارد.