نظارت؛ رکن پنجم مدیریت معیارها و مدل انطباق یا انحراف برنامههای خبری و سیاسی سازمان صدا و سیما
الموضوعات : فصلنامه فرهنگ ارتباطات(علمی و ترویجی )
1 - عضو هیات علمی گروه ارتباطات احتماعی دانشگاه ازاد تهران مرکز
الکلمات المفتاحية: تلویزیون, رادیو, خبر, نظارت, ارزیابی, شاخصهای نظارتی, سازمانهای رسانهای,
ملخص المقالة :
در سازمانهای مختلف، بهخصوص سازمانهای رسانهای، مدیریّت وظایف متعدّدی بر عهده دارد که نظارت یکی از مهمّترین آنهاست. در این سازمانها، قاعدتاً چشمانداز و استراتژی و اهداف تدوین میشوند، و زمانبندی و هزینهها و ابزارهای رسیدن به آنها، در برنامهریزیهای دقیق و علمی تبلور مییابند. با این حال، چگونه میتوان اطمینان داشت که فعّالیّتها، آن گونه که برنامه ریزی شده اند، و هدف ها، آن طور که مدیران میخواهند، محقّق میشوند؟ این مهمّ بدون اعمال نظارت دقیق و مستمرّ و علمی، ممکن نیست؛ به همین دلیل، نظارت به عنوان آخرین حلقة وظایف مدیریّتی، بسیار مهمّ است و نحوة اعمال آن میتواند همة وظایف مدیر را متأثّر از خود کند. در این مقال، چیستی نظارت، تفاوتش در سازمانهای رسانهای و غیررسانهای، نظارت در اخبار و برنامههای سیاسی،" تفاوتها و شباهتهای نظارت و ارزیابی" و شاخصها و مدلهای نظارت و ارزیابی بررسی میشود.