بررسی نمادها و آیین های مشروعیت بخش در برنامه های صدا و سیما با تاکید بر مناسک مذهبی
الموضوعات :مجتبی مقصودی 1 , جعفر علی پور 2
1 - دانشیار و عضو هیأت علمی دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، گروه علوم سیاسی
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: نماد, آیین, واژگان کلیدی: مشروعیت, تاسوعا و عاشورا, نماز جمعه,
ملخص المقالة :
چکیده نمادها، اسطوره ها و آیین ها، نظامهایی از ارزشها هستند که اگر از سوی نظام سیاسی بعنوان ابزارهایی برای اعمال قدرت یا کنترل و یا برقراری نظم و همبستگی و یکپارچگی اجتماعی مورد استفاده قرار گیرند، می توانند حاملان خوبی برای این منظور باشند؛ چرا که در باورها و اعتقادات مردم جای دارند. در این مقاله سعی می شود به این پرسش پاسخ دهیم که نمادها و آیین های مورد استفاده در برنامه های صدا و سیما چگونه موجب افزایش مشروعیت نظام سیاسی حاکم می شود ؟ پژوهش مربوط به این مقاله توصیفی است و مطالعات نظری مربوط به مشروعیت و نماد و آیین تدوین شده است. نتایج این تحقیق نشان دادند که رسانه ملی با استفاده از ابزارهایی نظیر نمادها و آیین های مورد قبول جامعه سعی دارد که عالماً و عامداً موجبات افزایش مشروعیت نظام را فراهم آورده و اتصال مردم به نظام و نیز رهبران نظام به مردم را محکم تر کرده و نقش عمده ای در ایجاد زمینه برای پذیرش اقتدار حکومت نزد مردم داشته است.
منابع
10.ریویر، کلود، (1386)، انسان شناسی سیاسی، ترجمه ناصر فکوهی، انشارات نشر نی.
11.رودنبولر، اریک، دبلیو، (1387)، ارتباطات آیینی از گفتگوهای روزمره تا جشن های رسانه ای شده، ترجمة عبدالله گیویان، انتشارات دانشگاه امام صادق.
12.شوالیه، ژان، آلن گربران، (1378)، فرهنگ نمادها، ترجمة سودابه فضایلی، جلد اول، تهران، انتشارات جیحون.
13.عالم، عبدالرحمن، (1373)، بنیادهای علم سیاست، دفتر مطالعات بین المللی.
14.فیرحی، داوود، (1378)، قدرت، دانش و مشروعیت در اسلام، تهران، نشر نی.
15.کنت، گالبرایت، (1371)، آناتومی قدرت، 1371، ترجمة محبوبه مهاجر، تهران، انتشارات سروش.
16.مرشدی زاد، علی، مرداد (1389)، نمادها و آیین ها در ایران پس از انقلاب و نقش آن در همبستگی ملی، فصلنامة مطالعات ملی، سال نهم، شماره 36.
17.میرعابدینی، احمد، معتمدنژاد، کاظم، (1387)، ارتباطات آیینی و قدرت سیاسی در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی، شماره 41.
18.میرعابدینی، احمد، (1388)، انقلاب آیینی و رسانه های جمعی بعد از انقلاب اسلامی، رسانه، فصلنامه علمی ـ ترویجی وسایل ارتباط جمعی، شماره 1.
19.نقیب زاده، احمد، (1385)، درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی، تهران، انتشارات سمت
20.هوور، استوارت، ام ـ نات لاندبای، 1385، باز اندیشی درباره رسانه، دین و فرهنگ، ترجمة مسعود آریایی، تهران، انتشارات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
21.سایت اینترنتی موسسه تحقیقات و مطالعات رسانه ای همشهری، MAY _ 2010، http: //www.hccmr.com
22.اداره کل آرشیو و کتابخانه های سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.