مبانی معرفت شناختی پدیدارشناسی حیات دینی هایدگر
الموضوعات : پژوهشهای معرفت شناختیعلی رضا پور مقدم 1 , مهدی نجفی افرا 2
1 - گروه فلسفه وادیان، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
2 - گروه فلسفه وادیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: فهم, پدیدارشناسی, هایدگر, دازاین, حیات دینی,
ملخص المقالة :
در تحقیق پیش رو با اتکا به روش توصیفی - تحلیلی درصدد پاسخگویی به این پرسش هستیم که آیا پدیدارشناسی حیات دینی هایدگر از زیرساخت معرفت شناختی برخوردار است؟ به نظر میرسد اساس پدیدارشناسی حیات دینی هایدگر مبتنی بر فهم دازاین از واقعیت حیات دینی و حصول آگاهی به ذات حیات دینی بر اساس مکانیسم تفهیم دازاین باشد. بررسی نقش وجود اگزیستانسیل انسان(=دازاین) در راهیابی به حقیقت حیات دینی در قالب نگرش پدیدارشناختی هایدگر به حیات دینی، انگیزه اصلی محقق است که ما را با مبنای معرفت شناسانه پدیدارشناسی هایدگر آشنا میکند. بر اساس ارزیابی انجام یافته، دازاین فاعل شناسا در رویارویی با حیات دینی است و معرفتی که از این طریق تولید میشود معرفت یقینی است که متعلَّق آن، ذات حیات دینی از طریق مکانیزم فهم دازاین خواهد بود. دازاین نقش مهمی در رویکرد هایدگر به حیات دینی دارد. دازاین است که با حیات دینی مواجه شده و خود را در پرتو آن به پیش می راند.
ال کاکس، جیمز. (1397). پدیدارشناسی دین، ترجمه جعفر فلاحی، تهران، نشر مرکز، چاپ اول.
احمدی، بابک. (1393). هایدگر و پرسش بنیادین، تهران، نشر مرکز، چاپ هفتم.
اریکر، کلایو. (1385). رهیافتهای پدیدارشناختی مطالعه دین، ترجمه علی شهبازی، مجله پژوهش و حوزه، سال هفتم، شماره 26، 142-182
اسپیگلبرگ، هربرت. (1392). جنبش پدیدارشناسی درآمدی تاریخی، ترجمه مسعود علیا، جلد اول، تهران نشر مینوی خرد، چاپ دوم.
پالمر، ریچارد. (1398). علم هرمنوتیک، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، نشر هرمس، چاپ یازدهم.
جمادی، سیاوش. (1395). زمینه و زمانۀ پدیدارشناسی، تهران، نشرققنوس، چاپ پنجم.
خاتمی، محمود. (1394). پدیدارشناسی دین، تهران، نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
شایگان، داریوش. (1394). هانری کربن آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، تهران، نشرفرزان روز، چاپ هفتم.
فدایی مهربانی، مهدی. (1392). ایستادن در آن سوی مرگ، تهران، نشرنی، چاپ دوم.
فلاح، محمد مهدی. (1397). مقایسه ترولچ و هیک پیرامون مسئلهی درجه بندی ادیان، مجله حکمت و فلسفه، شماره 55، 29-52.
گروندن، ژان. (1399). از هایدگر تا گادامر در مسیر هرمنوتیک، ترجمه سید محمد رضا حسینی بهشتی، تهران، نشرنی، چاپ اول.
مک کواری، جان. (1382). الهیات اگزیستانسیالیستی، ترجمه مهدی دشت بزرگی، تهران، بوستان کتاب، چاپ اول.
مک کواری، جان. (1396). مارتین هایدگر، ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، نشرهرمس، چاپ سوم.
نجفی افرا، مهدی. (1394). زمان در پدیدارشناسی وجودی هایدگر و آنتولوژی صدرایی، پژوهشهای هستی شناختی، سال 4، شماره 7، 41-58.
واعظی، احمد. (1383). درآمدی بر هرمنوتیک، تهران، نشر فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
ورنو، روژه. (1392). نگاهی به پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمه یحیی مهدوی، تهران، نشر خوارزمی، چاپ سوم.
هایدگر، مارتین. (1395). مسائل اساسی پدیدارشناسی، ترجمه ضیاء شهابی، تهران، نشر مینوی خرد، چاپ دوم.
هایدگر، مارتین. (1394). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، نشر ققنوس، چاپ ششم.
عبدالکریمی، بیژن. (1391). هایدگر و استعلا، تهران، نشر ققنوس، چاپ اول.
زروانی، مجتبی. (1398). مجله پژوهشهای معرفت شناختی، شماره17، 161-181.
کیتاگاوا، جوزف. (1389). میرچا الیاده، ترجمه کامبیز پورناجی، مجله کتاب ماه دین، شماره 158، 29-37.
Heidegger, Martin, (2004), The Phenomenolog of Religious Life, Bloomington, Indiana University Press.
Heidegger, Martin, (1996), Being and Time, Joan Stambaugh, New York, State University of New York Press.
Inwood, Michael, (1999), A Heidegger’s Dictionary, Massachusctts, Blackwell Publisher.
Murray, A. Rae, (2005), History and Hermeneutics, New York, Published by T& Tclark.
Williams, John, (1976), Martin Heidegger’s Philosophy of Religion, Wilfrid Laurier University Press.
Sheehan, Thomas, (2017), The Man and The Thinker, Abingdon, Routledge.
Murray, Michael, (1978), Heidegger and Modern Philosophy (Critical Essays), Yale Unversity Press.