پیشبینی و بررسی عوامل رفتاری موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران خارجی در ایران
الموضوعات :
مژگان بابایی قانع
1
(
گروه اقتصاد- شهری و منطقه ای، واحد زنجان دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
)
یداله رجائی
2
(
گروه اقتصاد، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
)
اشکان رحیم زاده
3
(
گروه اقتصاد، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
)
محمد دالمن پور
4
(
گروه اقتصاد ، واحد زنجان ،دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران
)
الکلمات المفتاحية: تصمیمات, واژههای کلیدی: عوامل رفتاری, سرمایهگذاری خارجی. طبقه بندی JEL : G41,
ملخص المقالة :
چکیده یکی از راهکارهای اساسی در زمینه حمایت از کار و سرمایه ایرانی توجه به سرمایهگذاری خارجی است. بدیهی است سرمایهگذاری خارجی میتواند منجر به انتقال تکنولوژی و دانش فنی، بهبود روشهای مدیریت و بازاریابی، آموزش و تربیت نیروی انسانی، دسترسی آسانتر به بازارهای صادراتی و... گردد. توجه به این امر که اساساً چه فاکتورهایی بر انتخاب یک ناحیه به عنوان مقصد سرمایهگذاری خارجی تاثیرگذار میباشند و چه فاکتورهایی مانع از انتخاب یک کشور میگردند، میتواند راهنمایی برای برنامهریزی، در راستای دستیابی به منافع ناشی از سرمایهگذاری خارجی باشد. اغلب مطالعات از میان تمام فاکتورهای موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران خارجی، توجه خود را بیشتر بر سنجههای اقتصادی نظیر نرخ رشد، ثبات اقتصادی و ... متمرکز نموده و به سایر پارامترها از جمله عوامل اجتماعی و روانشناختی موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران کمتر پرداخته شده است. لذا؛ هدف اصلی این مقاله بررسی عوامل رفتاری موثر بر تصمیمات سرمایهگذاران خارجی در ایران میباشد که در دو بخش اقتصاد سنجی و کیفی مورد بررسی قرار گرفته است. در این مقاله داده ها در بخش اقتصادسنجی بصورت سالانه در بازه زمانی 1372الی 1400 گردآوری شدهاند و در بخش کیفی برای جمع آوری اطلاعات و دادهها از پرسشنامه(محقق ساخته) از روش میدانی استفاده گردیده است. جهت تعیین اعتبار پرسشنامه و آزمون از متخصصین نظرخواهی شد و پرسشنامه از لحاظ اعتبار (روایی) با کسب نظر از استاد راهنما مورد تائید قرار گرفتند. از طرفی برخی سؤالات فاقد مشخصه های لازم حذف و برخی از سؤالات دارای ابهام اصلاح شدند که بیانگر روایی صوری سوالات پرسشنامه میباشد. در ادامه، در این پژوهش برای بررسی روایی سؤالات، از نسبت روایی محتوایی استفاده گردیده است. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل بر اساس الگویARIMA (آریما)، بیانگر این است افزایش یک واحد میزان سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) در یک دوره قبل، باعث افزایش 6206/0 سرمایهگذاری مستقیم خارجی (FDI) در دوره حال خواهد شد. با این حال نتایج امار توصیفی نشان از کاهش سرمایهگذران خارجی در کشور در دوره مذکور را دارد. نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل آزمون t نشان میدهد که میانگین متغیرهای اقتصاد رفتاری (ریسکگریزی ، رفتار تودهوار ، قاببندی، حسابداری ذهنی، سفطسه قمارباز و پشیمانیگریزی) بر تصمیم گیری سرمایه گذاران مستقیم خارجی تأثیر گذار است و این موضوع از لحاظ آماری مورد تأیید قرار گرفته است.
فهرست منابع
_||_