اثرات تمرکززدایی مالی بر شاخص توسعه انسانی در ایران
الموضوعات :محمد نقیبی 1 , مجید تنهایی دیلمقانی 2
1 - استادیار، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سلماس، ایران
2 - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد سلماس، ایران.
الکلمات المفتاحية: G38, واژههای کلیدی: شاخص توسعه انسانی, تمرکززدایی مالی, رهیافت خودرگرسیونی با وقفه های گسترده. طبقه بندی JEL : O15,
ملخص المقالة :
شاخص توسعه انسانی به عنوان یک پروکسی برای توصیف رفاه عمومی بیان میگردد، بنابراین، بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن حائز اهمیت می باشد. تمرکززدایی مالی به عنوان سیاست های مالی از عوامل مهم اثر گذار روی شاخص توسعه انسانی است. در این تحقیق برآن شدیم تا اثر تمرکززدایی مالی را روی بهبود شرایط شاخص توسعه انسانی، با بهرهگیری از رهیافت خودرگرسیونی با وقفه های گسترده (ARDL)، طی سال های 1391-1371 برای داده های کشور ایران مورد بررسی قرار دهیم. نتایج تخمین مدل نشان می دهدکه بخش های تمرکززدایی مالی (شامل تمرکززدایی سهم هزینه، تمرکززدایی سهم درآمد و قدرت خودگردانی) بر شاخص توسعه انسانی تأثیر معنی دار دارند. از این رو مهمترین توصیه سیاست گذاری این تحقیق آن است که دولت با سیاست های اقتصادی و اختصاص بودجه و توانمندسازی نیروی انسانی و ارتقاء سطح آموزش و بهداشت از طریق تقویت بخشهای تمرکززدایی مالی، موجبات توسعه پایدار، رشد اقتصادی، برابری توزیع درآمد و رفاه را در جامعه فراهم نماید. Human Development Index as a proxy for the general welfare of expression is described, therefore, it is important to investigate the factors that influence. Fiscal decentralization as fiscal policy is an important factor affecting the human development index. In this study, we decided to investigate the effect of fiscal decentralization on improving the human development index, using auto regressive approach with wide intervals (ARDL), during years 1391-1371 to study the data in iran country. The estimation results show that the model of fiscal decentralization(Including decentralization of spending, decentralization revenue share And power autonomy) have a significant impact on the human development index. Therefore, the most important recommendation is that the government by Economic policies funding policy research and capacity building of human resources and the promotion of education and health sectors by strengthening fiscal decentralization, leading to sustainable development, economic growth, equitable distribution of income and wealth in the society. Keywords: Human Development Index, Fiscal Decentralization, Auto regressive approach Classification JEL: O15، G38
فهرست منابع
1)ذاکری، زینت.(1387).رابطه بین تمرکززدایی مالی و فساد در برخی از کشورهای در حال توسعه.پایان نامه کارشناسی ارشد علوم اقتصادی.دانشگاه مازندران. دانشکده علوم اقتصادی و اداری.مهرماه1387.
2)رنانی، محسن و سامتی، مرتضی و فرازمند، حسن.1384.بررسی رابطه تمرکززدایی مالی و اندازه دولت در ایران. پژوهش های اقتصادی ایران.سال هشتم. شماره26.بهار1385.صفحات125-151.
3)فرزین وش، اسداله و غفاری فرد، محمد.1385.بررسی تاثیر تمرکززدایی مالی بر رشد و ثبات اقتصادی در ایران. تحقیقات اقتصادی.شماره77.بهمن و اسفند1385.از 1 تا 26.
4)کمالی،یحیی.1393.بررسی نقش تمرکززدایی در تحقق سلامت اداری. سیاست های راهبردی و کلان.سال دوم.شماره پنجم.بهار 93.صفحات 132-111.
5) A. Soejoto1, W. Subroto, Suyanto. Fiscal Decentralization Policy in Promoting Indonesia Human Development.2015,International Journal of Economics and Financial Issues, 2015, 5(3), 763-771
6) Baoyun Qiao ,Jorge Martinez-Vazquez , Yongsheng Xu, The tradeoff between growth and equity in decentralization policy:China's experience. 2007
7) Decentralization,Economic Growth,and Macroestability",International Studies Working Paper 01,Atlanta :Andrew Young School of Policy Studies,Georgia State University.
8) George, E. Peterson (2002) Pakistan’s Fiscal decentralisation: Issues and Opportunities. The Urban Institute, prepared for World Bank.
9) Habib, Huang C., et al. (2003) Decentralisation and Human Development in Argentina. Journal of Human Development 4:1.
10)Halder, P. (2007) Measures of Fiscal Decentralisation. Department of Economics, Andrew Young School of Policy Studies, Summer 2007 Internship Programme.
11)Kaufman, D., Kraay, A., & Mastruzzi, M., (2008), “Governance matters VI: aggregate and individual governance indicators for 1996-2006”, World.
12)Kiran, Gajwani (2005) Decentralisation and State-level Gains: An empirical evidence in India, Department of Applied Economic and Management. Prepared for the NEUDC Conference, September 23–25.
13)Martinez-Vazquez,J.andR.McNab.(2005)."Fiscal
14)Meager, Patrick (1999) Co-operating Against Corruption, Governance, Collective Actions and Jurisdiction Design in Plural Societies. University of Marry Land. (Mimeographed).
15)Neumayer, Eric (2001) The human development index and sustainability - a constructive proposal. Ecological economics, 39 (1). pp. 101-114. ISSN 0921-8009.
16)Oates,W.(1993),Fiscal Decentralization and Economic Development.National Tax Journal 46(2).
17)Rajkumar, Andrew Sunil and Swaroop, Vinaya, Public Spending And Outcomes: Does Governance Matter?, ELSEVIER: Journal of Development Economics, 86, 2008, 96–111.
18)Yang SONG, Rising Chinese regional income inequality: The role of
19)fiscal decentralization,2011, School of Economics, Renmin University of China, Beijing 100872, China
20)Skira, M. (2006) Fiscal decentralisation and Poverty. Department of Economics, Andrew Young School of Policy Studies. Summer 2006 Internship Programme.
21)UNDP (2003) National Human Development Report, 2003. United Nations Development Programme.
22)Rajkumar, Andrew Sunil and Swaroop, Vinaya, Public Spending And Outcomes: Does Governance Matter?, ELSEVIER: Journal of Development Economics, 86, 2008, 96–111.
23)World Bank, 2011, World Development Indicators, Accessd from 1960 to 2011.http://www.worldbank.org/data/onlinedatabases.html
یادداشتها