شناسایی و سطحبندی مولفههای بانکداری شرکتی در نظام بانکداری جمهوری اسلامی ایران
الموضوعات :
محمد حسین صالحی
1
(
دانشجوی دکتری مدیریت مالی، واحدعلی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
)
پرویز سعیدی
2
(
استاد، گروه حسابداری و مدیریت ، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران.
)
مریم بخاراییان
3
(
استادیار، گروه حسابداری، واحد علی کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آبادکتول، ایران
)
الکلمات المفتاحية: رویکرد داده بنیاد, بانکداری شرکتی, اقتصاد مالی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با توجه به رشد سریع فعالیتهای بانکداری در فضای کسبوکار کشور و در راستای کمک به موفقیت بیشتر این نوع فعالیتها در صنعت بانکداری انجامشده است. روش پژوهش آمیخته است و در ابتدا، مؤلفههای بانکداری شرکتی از طریق ادبیات و مصاحبه نیمه ساختاریافته با خبرگان شناساییشده است. مصاحبهها با سه روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی کدگذاری شدند و درنهایت تعداد 21 مؤلفه و 148 شاخص بر اساس کدگذاری محوری شناسایی و در بخش کمی یک مدل ساختاری- تفسیری برای ارائه الگوی بانکداری شرکتی با استفاده ازISM متناسب با نظرات 15 نفر از خبرگان صنعت بانکداری ایجاد گردیده است. پس از آن برای شناسایی موقعیت مؤلفههای شناسایی شده با استفاده از MICMAC مبتنی بر قدرت نفوذ و وابستگی مشخص گردید. نتایج به دست آمده بانکداری شرکتی در شش سطح شامل مقوله محوری، عوامل زمینهای، شرایط علّی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و در نهایت، پیامدها تشکیلشده است. یافتههای پژوهش نشان داده که در پایین سطح پیامدها نشان دهنده این موضوع است که پیامدها به عنوان اثر گزارترین شاخص میباشد. و بعد از آن پدیده محوری و راهبردها در اولویت بعدی قرار دارند. شرایط زمینه-ای و شرایط مداخله گر در سطح سوم تاثیر بر الگوی بانکداری شرکتی قرار گرفتهاند و شرایط علی کمترین تاثیر را بر الگوی بانکداری شرکتی دارد. تحلیل MICMAC نشان داد سیستم بانکداری شرکتی سیستمی ناپایدار است.