مقایسه متغیرهای آزمون رورشاخ در نمونه غیر بالینی ایرانی با غیر ایرانی بر اساس نظام جامع اکسنر
الموضوعات :نسیم کاشفی 1 , محمدرضا شعیری 2 , محمدعلی اصغریمقدم 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
2 - دانشیار دانشگاه شاهد
3 - استاد دانشگاه شاهد
الکلمات المفتاحية: آزمون رورشاخ, نظام جامع رورشاخ, دانشآموزان ایرانی, اکسنر,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضر بررسی نتایج نمونههای غیربالینی 10ساله ایرانی در لوحهای رورشاخ و مقایسه نتایج مذکور با یافتههای نمونه غیربالینی و غیرایرانی (اکسنر، 2003) در سنین مشابه بود. بدین منظور تعداد 170 کودک 10 ساله (80 دختر و 90 پسر) که در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل بودند، از 5 منطقه شهر تهران به عنوان نمونه انتخاب شدند و آزمون رورشاخ در مورد آنها اجرا شد. مقایسه میانگینهای دو گروه 10 ساله ایرانی و اکسنر (2003) نشان داد که تفاوت دو گروه در برخی از متغیرهای گستره، تعیینکننده، محتوا و پاسخهای رایج، معنادار است. با در نظر گرفتن این مسئله که آزمونهای فرافکنی به اندازه آزمونهای عینی نسبت به تأثیرهای فرهنگی حساس هستند، نتایج به دست آمده را میتوان ناشی از تفاوتهای فرهنگی به شمار آورد..