تأثیر نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی
الموضوعات :
سید نبیاله قاسمتبار
1
(کارشناس ارشد اموزش و پرورش پیش دبستان)
خلیل الهویردیانی
2
(کارشناس ارشد روانسنجی)
محسن حاجی تبار
3
(دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی)
هیوا محمدجانی
4
(کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی)
فرزاد خسروی
5
(کارشناس ارشد اموزش و پرورش پیش دبستان)
الکلمات المفتاحية: کودکان پیش دبستانی, نمایش خلاق, تحول اجتماعی,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای، از بین کودکان 6-5 ساله منطقه 3 تهران، 30 کودک (16 دختر، 14 پسر) انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله طی پنج هفته (دو جلسه یک ساعته در هفته) در فعالیتهای نمایش خلاق شرکت داده شد. تحول اجتماعی دو گروه در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (بعد از گذشت دو ماه از مداخلهگری) با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1984) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که نمایش خلاق، تحول اجتماعی کودکان را بهطور معناداری افزایش داد. همچنین، نتایج آزمون t نشان دادند که تأثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام نیافت. چگونگی تأثیر فعالیتهای نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان مورد بحث قرار گرفت