تأثیر نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی
محورهای موضوعی : روان درمانگریسید نبیاله قاسمتبار 1 , خلیل الهویردیانی 2 , محسن حاجی تبار 3 , هیوا محمدجانی 4 , فرزاد خسروی 5
1 - کارشناس ارشد اموزش و پرورش پیش دبستان
2 - کارشناس ارشد روانسنجی
3 - دانشجوی دکترا دانشگاه علامه طباطبایی
4 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی
5 - کارشناس ارشد اموزش و پرورش پیش دبستان
کلید واژه: کودکان پیش دبستانی, نمایش خلاق, تحول اجتماعی,
چکیده مقاله :
این پژوهش به منظور تعیین اثربخشی نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان پیشدبستانی انجام شد. با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای، از بین کودکان 6-5 ساله منطقه 3 تهران، 30 کودک (16 دختر، 14 پسر) انتخاب و بهطور تصادفی به دو گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله طی پنج هفته (دو جلسه یک ساعته در هفته) در فعالیتهای نمایش خلاق شرکت داده شد. تحول اجتماعی دو گروه در پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (بعد از گذشت دو ماه از مداخلهگری) با استفاده از مقیاس رشد اجتماعی واینلند (1984) اندازهگیری شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان دادند که نمایش خلاق، تحول اجتماعی کودکان را بهطور معناداری افزایش داد. همچنین، نتایج آزمون t نشان دادند که تأثیر مداخله تا مرحله پیگیری دوام نیافت. چگونگی تأثیر فعالیتهای نمایش خلاق بر تحول اجتماعی کودکان مورد بحث قرار گرفت
The effectiveness of creative drama on social development of preschoolers was studied. Using multi-stage cluster sampling method, 30 children (16 girls and 14 boys) aged 5 to 6 years old were selected from Tehran preschools and randomly divided into an experimental (n=15) and a control group (n=15). During a period of five weeks the experimental group participated in two one-hour weekly sessions of creative drama activities. Using Winelend Social Growth Scale (Wineland, 1984), the social development scores of two groups were assessed as pretest, posttest and follow-up (after two months). Covariance analysis of data showed that creative drama significantly increased social development of preschoolers. Furthermore, t test results revealed the effect of intervention did not last until the follow-up stage. The findings discuss how creative drama activities affect the social development of preschoolers.