هویت اخلاقی: شناسایی و سنجش روایی رگههای اخلاقی
الموضوعات :
1 - استادیار دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: دانشجویان, هویت اخلاقی, رگههای اخلاقی, سنجش روایی,
ملخص المقالة :
به منظور دستیابی به هدف ساخت یک مقیاس هویت اخلاقی در دانشجویان عمدتاً بر اساس الگوی آکینو و رید (2002)، در این پژوهش دو مطالعة مقدماتی اجرا شد. در مطالعة اول برای شناخت رگههای اخلاقی، 122 دانشجو (56 درصد زن) در یک تکلیف فهرست آزاد که از آنها خواسته شده بود ویژگیهای یک شخص اخلاقی را فهرست کنند، شرکت کردند. تحلیل محتوای پاسخها با درنظر گرفتن پنج معیار (هاردی و دیگران، 2011) به 26 رگة غیرزائد منجر شد. در نمونة متفاوتی از مطالعة اول مشتمل بر 217 دانشجو (58 درصد زن) برای دستیابی به شواهد بیشتری از روایی این رگهها، آنها از ابداً لازم نیست (یک) تا مسلماً لازم است (پنج) درجهبندی شدند. نتایج نشان دادند 24 رگه بالای میانگین مقیاس، درجهبندی شدهاند. بررسی نتایج زنان و مردان دانشجو به شناسایی 9 رگهای که بالاترین درجهبندی را در هر دو جنس داشتند، منجر شد: باادب، قابل اعتماد، صادق، دارای احترام به خود، منطقی، وفادار، عادل، باایمان و صبور. این 9 رگه به عنوان محرکهای فراخوانندة هویت برای ساخت مقیاس هویت اخلاقی در دانشجویان درنظر گرفته شدند. در مورد مضامین یافتهها بحث شد.
دلخموش، م. ت. (1384). شناسایی محتوا و ساختار ارزشهای انسانی در دانشجویان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 2 (5)، 34-15.
دلخموش، م. ت. (1385). سلسله مراتب ارزشی دانشجویان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 3 (8)، 318-299.
دلخموش، م. ت. و احمدیمبارکه، م. (1390). محتوا و ساختار ارزشها در نوجوانان ایرانی. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 8 (29)، 25-5.
Aquino, K., Freeman, D., Reed, A., Lim, V. K. G., & Felps, W. (2009). Testing a social cognitive model of moral behavior: The interactive influence of situations and moral identity centrality. Journal of Personality and Social Psychology, 97, 123-141.
Aquino, K., & Reed, A., II (2002). The self-importance of moral identity. Journal of Personality and Social Psychology, 83, 1423-1440.
Blasi, A. (1980). Bridging moral cognition and moral action: A critical review of the literature. Psycho-logical Bulletin, 88, 1-45.
Blasi, A. (1983). Moralcognition and moral action: A critical review of the literature. Psychological Bulletin, 88, 1-45.
Blasi, A. (1984). Moral identity: Its role in moral fun-ctioning. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Morality, moral behavior, and moral deve-lopment (pp. 128-139). New York: Wiley.
Cervone, D., & Shoda, Y. (Eds). (1999a). The coherence of personality: Social-cognitive bases of consistency, variability and organization. New York: Guilford.
Colby, A., & Damon, W. (1992). Some do care: Con-temporary lives of moral commitment. New York: Free Press.
Erikson, E. (1964). Insight and responsibility. New York: Norton.
Fehr, B., Russell, J. A. (1984). Concept of emotion viewed from a prototype perspective. Journal of Experimental Psychology: General, 113, 464-486.
Fischer, R. & Schwartz, S. H. (2011). Whence differences in value priorities? Individual, cultural, or artifactual sources. Journal of Cross-Cultural Psychology, 42, 1127-1144.
Hardy, S. A. (2006). Identity, reasoning, and emotion: An empirical comparison of three sources of moral motivation. Motivation and Emotion, 30, 207-215.
Hardy, S. A., Bean, D. S., & Olsen, J. A. (2014). Moral identity and adolescent prosocial and antisocial behaviors: Interactions with moral disengagement and self-regulation. Journal of Youth and Adole-scence. Advance online publication. doi: 10.1007/ s10964-014-0172-1
Hardy, S. A., & Carlo, G. (2011a). Moral Identity: What is it, how does it develop, and is it linked to moral action? Child Development Perspectives, 5 (3), 212-218.
Hardy, S. A., & Carlo, G. (2011b). Moral identity. In S.J. Schwartz et al. (eds.), Handbook of identity theory and research (pp. 495-513). New York: Springer.
Hardy, S. A., Walker, L. J., Olsen, J. A., Skalski, J., & Basinger, J. C. (2011). Adolescent naturalistic con-ceptions of moral maturity. Social Development, 20,562-586.
Hardy, S. A., Walker, L. J., Olsen, J. A., Woodbury, R. D., & Hickman, J. R. (2014). Moral identity as moral ideal self: Links to adolescent outcomes. Developmental Psychology, 50 (1), 45-57.
Hart, D., Atkins, R., & Ford, D. (1999). Family influences on the formation of moral identity in adolescence: Longitudinal analyses. Journal of Moral Education, 28, 375-386.
Hwang, K. K. (2001). Morality (East and West): Cultural Concerns. International Encyclopedia of the social & Behavioral Sciences (Vol. 15, 2nd ed). Elsevier science Ltd.
Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The cognitive developmental approach to social-lization. In D. A. Goslin (Ed.), Handbook of socialization theory and research (pp. 347-480). Chicago, IL: Rand McNally.
Kohlberg, L. (1981). Essays on moral development: The philosophy of moral development (Vol. 1). San Francisco: Harper & Row.
Kohlberg, L. (1984). Essays on moral development: The psychology of moral development (Vol. 2). San Francisco: Harper & Row.
Kohlberg, L., & Candee, D. (1984). The relationship of moral judgment to moral action. In W. M. Kurtines & J. L. Gewirtz (Eds.), Morality, moral behavior, and moral development (pp. 52-73). New York: Wiley.
Kashima, Y., Yamaguchi, S., Kim, U., Choi, S. C., Gelfand, M. J., & Yuki, M. (1995). Culture, gender, and self: A perspective from individual-lism-collectivism research. Journal of Personality and Social Psychology, 69, 925-937.
Kinnier, R. T., Kernes, J. L., & Dautheribes, T. M. (2000). A short list of universal moral values. Counseling and Values, 45, 4-16.
Lapsley, D. K. (1996). Moral psychology. Boulder, CO: Westview.
Lapsley, D. K. (1998). An outline of a social-cognitive theory of moral character. Journal of Research in Education, 8, 25-32.
Lapsley, D. K., & Lasky, B. (2001). Prototypic moral character. Identity, 1, 345-363.
Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: implications for cognition, eotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
Matsuba, M. K., & Walker, L. J. (2004). Extraordinary moral commitment: Young adults working for social organizations. Journal of Personality, 72, 413-436.
Monin, B., & Jordan, A. H. (2009). The dynamic moral self: A social psychological perspective. In D. Narvaez & D. Lapsley (Eds.), Personality, identity, and character: Explorations in moral psychology (pp. 341-354). New York: Cambridge University Press.
Nucci, L., & Turiel, E. (1993). God’s word, religious rules, and their relation to Christian and Jewish children’s concepts of morality. Child Deve-lopment, 64, 1475-1491.
Piaget, J. (1932). The moral judgement of the child. NY: Harcourt, Brace Jovanovich.
Rosch, E. (1977). Human categorization. In N. Warren (Ed.), Studies in cross-cultural psychology (Vol. 1, pp. 1-49). San Diego, CA: Academic Press.
Reimer, K. S. (2014). Moral identity. In R. Levesque, Encyclopedia of Adolescence (pp.1785-1790). New York: Springer.
Rest, J. R. (1983). Morality. In P. Mussen, J. Flavell, & E. Markman (Eds.),Handbook ofchild psychology: Cognitive development (Vol. 3, pp. 556-628). New York: Wiley.
Shweder, R. A., Much, N. C., Mahapatra, M., & Park L. (1997). The “big three” of morality (auto-nomy, community, divinity) and the “big three” explanations of suffering. In A. M. Brandt & P. Rozin (eds.), Morality and health (pp. 119-169). New York: Routledge.
Smith, K. D., Türk-Smith, S., & Christopher, J. C. (2007). What defines the good person? Cross-cultural comparisons of experts’ models with lay prototypes. Journal of Cross-Cultural Psychology, 38, 333-360.
Walker, L. J., & Frimer, J. A. (2009). ‘The song remains the same’: Rebuttal to Sherblom’ envi-sioning of the legacy of the care challenge. Journal of Moral Education, 38, 53-68.
Walker, L. J., & Pitts, R. C. (1998). Naturalistic conceptions of moral maturity. Developmental Psychology, 34, 403-419.
Xing, X. Z., & Keung, M. H. (2014). Moral Identity in Chinese Context: Construction and validation of an objective measure. Research on Humanities and Social Sciences, 4 (2), 34-45