نقش واسطهای خودشفقتورزی و خودمهارگری در رابطه بین روانسازههای سازشنایافته اولیه و کیفیت زندگی
الموضوعات :محمدعلی بشارت 1 , سمیرا کشاورز 2 , مسعور غلامعلی لواسانی 3
1 - استاد دانشگاه تهران
2 - کارشناس ارشد روانشناسی بالینی
3 - دانشیار دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, خودمهارگری, روانسازه, خودشفقتورزی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطه ای خودشفقت ورزی و خودمهارگری در رابطه بین روان سازه های سازشنایافته اولیه و کیفیت زندگی بود. تعداد 391 نفر (209 زن، 182 مرد) از جمعیت عمومی شهر شیراز به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان فرم کوتاه پرسشنامه روان سازه یانگ (YSQ-SF؛ یانگ و براون، 1999)، فرم کوتاه مقیاس کیفیت زندگی (WHOQOL؛ سازمان جهانی بهداشت، 1996)، مقیاس خودشفقت ورزی (SCS؛ نف، 2003ب) و مقیاس خودمهارگری (SCS؛ تنگنی، بامیستر، و بون، 2004) را تکمیل کردند. نتایج نشان دادند بین روانسازه های سازشنایافته اولیه و کیفیت زندگی همبستگی منفی معنادار وجود دارد. خودشفقت ورزی در رابطه بین روان سازه های رهاشدگی/طرد و حدنارسایی با کیفیت زندگی و خودمهارگری نیز در رابطه بین روان سازه های رهاشدگی/طرد، حدنارسایی و بیشگوش به زنگی/بازداری با کیفیت زندگی نقش واسطه ای داشتند. بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت نخست روان سازه ها نقشی تعیینکننده بر کیفیت زندگی و سلامت روانی دارند؛ دوم آنکه این تأثیرگذاری تا حدودی به صورت غیرمستقیم و به واسطه متغیرهایی چون خودشفقت ورزی و خودمهارگری صورت می گیرد.
آهی، ق.، محمدیفر، م. ع. و بشارت، م. ع. (1386). پایایی و اعتبار فرم کوتاه پرسشنامه طرحواره یانگ. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 3، 20-5
انجدانی، ا. (1389). نقش تعیینکننده خودشناسی انسجامی، بهوشیاری، حرمت خود و شفقت بر خود در نظمدهی هیجانات ناشی از وقایع ناخوشایند. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران
بشارت، م. ع.، خلیلیاردکانی، ن. و غلامعلیلواسانی، م. (1393). نقش واسطهای خودمهارگری در رابطه بین سبکهای دلبستگی و مشکلات بین شخصی. علوم روانشناختی، 50، 177-151
جلالی، ا.، سروقد، س. و سامانی، س. (1391). نقش واسطهای روانبنههای شناختی در ارتباط با فرایند و محتوای خانواده و شیوههای مقابله با تعارض. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 9(33)، 92-83
طاهبازحسینزاده، س.، قربانی، ن. و نبوی، م. (1390). مقایسه گرایش شخصیتی خودتخریبی و خودشناسی انسجامی در بیماران مبتلا به مالتیپل اسکلروز و افراد سالم. روانشناسی معاصر، 6، 35-46
نجات، س.، منتظری، ع.، هلاکوئینائینی، ک.، محمد، ک. و مجدزاده، ر. (1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت: ترجمه و روانسنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انیستیتو تحقیقات بهداشتی، 4، 12-1
محمدیمصیری، ف.، شفیعیفرد، ی.، داوری، م. و بشارت، م. ع. (1391). نقش خودمهارگری، کیفیت رابطه با والدین و محیط مدرسه در سلامت روانی و رفتارهای ضداجتماعی نوجوانان. روانشناسی تحولی: روانشناسان ایرانی، 32، 404-397
نصیری، ح. (1385). بررسی روایی و پایایی مقیاس کوتاه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی (WHOQOL-BRIEF) و تهیه نسخه ایرانی آن (IRQOL). مجموعه مقالات سومین سمینار بهداشت روانی دانشجویان، 369-373
Akin, A. (2012). Self-compassion and automatic thoughts. Journal of Education, 42, 1-10.
Barber, B. K. (2001). Political violence, social inte-gration, and youth functioning: Palestinian youth from the Intifada. Journal of Community Psycho-logy, 29, 259-280.
Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego, CA, US: Academic Press.
Beck, A. T. (2005). The current state of cognitive therapy: A 40-year retrospective. Archives of General Psychiatry, 62, 953-959.
Beck, A. T., & Epstein, N. (1993). An inventory for measuring clinical anxiety: Psychometric properties. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 56, 893-897.
Bowlin, S. L., & Baer, R. (2012). Relationships between mindfulness, self-control, and psychological func-tioning. Personality and Individual Differences, 52, 411-415.
Breines, J. G., & Chen, S. (2012). Self-compassion increases self-improvement motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 38, 1133-1143.
Calvete, E., & Connor-Smith, J. K. (2005). Automatic thoughts and psychological symptoms: A cross cul-tural comparison of American and Spanish students. Cognitive Therapy and Research, 29)2(, 201-217.
Cohen, S., & Syme, S. L. (2001). Social support and health. New York: Academic Press.
Costanza, R., Fishera, B., Ali, S., Beer, C., Bond, L., & et al. (2007). Quality of life: An approach integrating opportunities, human needs, and subjective well-being. Ecological Economics, 61, 267-276.
Day, D. V., & Kilduff, M. (2003). Self-monitoring personality and work relationships: Individual difference in social network. In Barrick M. R. and Ryan A. M. (Eds.), Personality and work: Reconsidering the role of personality in organi-zations (pp. 205-228). San Francisco: Jossey-Bass.
Denson, T. F., Capper, M. M., Oaten, M., Friese, M., & Schofield, T. P. (2011). Self-control training decreases aggression in response to pro-vocation in aggressive individuals. Journal of Research in Personality, 45, 252-256.
Duckworth, A. L., & Kren, M. L. (2011). A Meta analysis of the convergent validity of self-control measures. Journal of Research in Personality, 45)3(, 259-268.
Fabes, R. A., Eisenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I., & et al. (1999). Regulation, emo-tionality, and preschoolers’ socially competent peer interactions. Child Development, 70, 432-442.
Gilbert, P., & Procter, S. (2006). Compassionate mind training for people with high shame and self-criticism: Overview and pilot study of a group therapy approach. Clinical Psychology and Psycho-therapy, 13, 353-379.
Gottfredson, R., & Hirschi, T. (1990). The general theory of crime. CA: Stanford University Press.
Halvorsen, M., Wang, C. E., Richter, J., Myrland, I., Pederson, S. K., & et al. (2010). Dysfun-ctional attitudes and early maladaptive schemas as predictors of depression: A 9-year follow-up study. Therapy and Research, 34, 368-379.
Hawke, L. D., & Provencher, M. D. (2012). Early maladaptive schemas among patients diagnosed with bipolar disorder. Journal of Affective Dis-orders, 136, 803-811.
Heim, C., Shugart, M., Craighead, W. E., & Nemeroff, C. B. (2010). Neurobiological and psychiatric conse-quences of child abuse and neglect. Develop-mental Psychobiology, 52, 671-690.
Janusek, L. W., Tell, D., Albuquerque, K., & Mathews, H. L. (2013). Childhood adversity increases vulner-bility for behavioral symptoms and immune dysre-gulation in women with breast cancer. Brain, Behavior, and Immunity, 30, 149-162.
Johansson, P., Dahlström, U., & Broström, A. (2006). Factors and interventions influencing health-related quality of life in patients with heart failure: A review of the literature. European Journal of Cardiovas-cular Nursing, 5, 5-15.
Koleck, M., Mazaux, J. M., Rascle, N., & Scheweitzer, M. B. (2006). Psycho-social factors and coping stra-tegies as predictors of chronic evolution and quality of life in patients with low back pain: A prospective study. European Journal of Pain, 10, 1-11.
Latham, L. L., & Perlow, R. (1996). The relationship of client-directed aggressive and non client-directed aggressive work behavior with self-control. Journal of Applied Social Psychology, 26, 1027-1041.
Leary, M. R., Tate, E. B., Adams, C. E., Allen, A. B., & Hancock, J. )2007). Self-compassion and reaction to unpleasant self-relevant events: The implication of treating oneself kindly. Journal of Personality and Social Psychology, 92, 887-904.
McLaughlin, K. A., Conron, K. J., Koenen, K. C., & Gilman, S. E. (2010). Childhood adversity, adult stressful life events, and risk of past-year psychiatric disorder: A test of the stress sensitization hypothesis in a population-based sample of adults. Psycholo-gical Medicine, 40, 1647-1658.
Muraven, M. (2008). Autonomous self-control is less depleting. Journal of Research in Personality, 42, 763-770.
Neff, K. D. (2003a). Self-compassion: An alternative conceptualization of a healthy attitude toward oneself. Self and Identity, 2, 85-101.
Neff, K. D. (2003b). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2, 223-250.
Neff, K. D., Hsieh, Y., & Dejitthirat, K. (2005). Self-compassion and adaptive psychological functioning. Journal of Research in Personality, 41, 139-154.
Neff, K. D., & McGehee, P. (2010). Self-compassion and psychological resilience among adolescents and young adults. Self and Identity, 9(3), 225-240.
Neff, K. D., Kirkpatrick, K. L., & Rude, S. S. (2007). Self-compassion and adaptive psycho-logical functioning. Journal of Research in Personality, 41, 139-154.
Onyishi, I. E., Okongwu, O. E., & Ugwu, F. O. (2012). Personality and social support as predictors of life satisfaction of Nigerian prisons officers. European Scientific Journal, 8, 110-125.
Schmidt, N. B., Joiner, T. E., Young, J. E., & Telch, M. J. (1995). The Schema Questionnaire: Investigation of psychometric properties and the hierarchical structure of a measure of maladaptive schemas. Cog-nitive Therapy and Research, 19, 295-301.
Seligman, M. E., & Csikzentmihalya, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.
Shah, R., & Waller, G. (2000). Parental style and vulnerability to depression: The role of core beliefs. Journal of Nervous and Mental Disease, 188, 19-25.
Skevington, S. M., Lotfy, M., & O'Connel, K. A. (2004). The World Health Organization's WHOQOL-BREF Quality of life Assessment: Psychometric properties and results of the international field trial: A report from the WHOQOL group. Quality of Life Research, 13, 299-310.
Stallard, P. (2007). Early maladaptive schemas in children: Stability and differences between a com-munity and a clinic referred sample. Clinical Psy-chology & Psychotherapy, 14, 10-18.
Taquechel, A. E. G., Littleton, H. L., & Axsom, D. (2011). Social support, world assumptions, and exposure as predictors of anxiety and quality of life following a mass trauma. Journal of Anxiety Disorders, 25, 498-506.
Tanaka, M., Wekerle, C., Schmuck, M. L., & Paglia-Boak, A. (2011). The linkages among childhood maltreatment, adolescent mental health, and self-compassion in child welfare adolescents. Child Abuse & Neglect, 35, 887- 898.
Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjust-ment, less pathology, better grades and interper-sonal success. Journal of Personality, 72, 271-324.
Thimm, J. C. (2011). Incremental validity of mal-adaptive schemas over five-factor model facets in the prediction of personality disorder symptoms. Perso-nality and Individual Differences, 50, 777-782.
World Health Organization (1996). WHOQOL-BRIEF introduction, administration, scoring and generic version of the assessment: Field trial version. WHO.
Wright, M. O. D., Crawford, E., & Castillo, D. D. (2009). Childhood emotional maltreatment and later psychological distress among college students: The mediating role of maladaptive schemas. Child Abuse & Neglect, 33, 59-68.
Yarnell, l. M., & Neff, K. D., (2013). Self-compassion, interpersonal conflict resolutions, and well-being. Self and Identity, 12, 146-159.
Young, J. E. (1994). Cognitive therapy for personality disorders: A schema-focused approach (rev. ed.). Sarasota, FL: Professional Resource Exchange.
Young, J. E., & Brown, G. (1999). Young Schema Questionnaire-L3a. New York: Cognitive Therapy Center of New York
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishoar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. New York: Guilford Press