ویژگیهای روانسنجی مقیاسهای عاطفه مثبت و منفی در یک نمونه ایرانی
الموضوعات :
علی بخشی
1
(دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ)
فاطمه دائمی
2
(دانشجوی کارشناسی روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ)
بیتا آجیلچی
3
(کارشناس ارشد روانشناسی)
الکلمات المفتاحية: اعتبار, روایی, دانشجو, مقیاس عاطفه مثبت, مقیاس عاطفه منفی,
ملخص المقالة :
در ایـن پژوهش ساختار عاملی و روایی سازة مقیاسهای عاطفه مثبت و منـفی (مروزک و کولارز، 1998) در دانشجویان ایرانی بررسی شدند. بدین منظور 205 دانشجوی دانشگاه تهران (88 مرد و 117 زن) علاوه بر مقیاسهای عاطفه مثبت و عاطفه منفی به مقیاسهای بهزیستی روانـ شناختی (ریف، 1989) و بهزیستی اجتماعی (کیز، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی، ساختار عاملی تک بعدی هر دو مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی را نشان دادند، اما شاخصهای برازش تحلیل عاملی تأییدی به ویژه برای مقیاس عاطفه منفی مطلوب نبود. روایی همگـرا و واگرا (بـا مقیاسهای بهزیستی روانشنـاختی و بهزیـستی اجتماعی) و همسانی درونی هر دو مقیاس مناسب بودند.