ارتباط اضطراب، خودکارآمدی و کمالگرایی با اهمالکاری در تدوین پایاننامه
الموضوعات :محسن شیخی 1 , جلیل فتحآبادی 2 , محمود حیدری 3
1 - کارشناس ارشدروانشناسی تربیتی
2 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
3 - استادیار دانشگاه شهید بهشتی
الکلمات المفتاحية: خودکارآمدی, اضطراب, پایاننامه, کمالگرایی, اهمالکاری,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش تعیین نقش اضطراب، خودکارآمدی و کمالگرایی در پیشبینی اهمالکاری پایاننامه بود. با استفاده از روش نمونهبرداری در دسترس 198 دانشجوی کارشناسی ارشد انتخاب شدند و به مقیاس های اهمالکاری پایاننامه (ماسزینسکی و آکاماتسو، 1991)، پرسشنامه ارزیابی پایاننامه (وارنی، 2003)، کمالگرایی چندوجهی (هویت و فلت، 1991)، و فرم خودگزارشدهی اضطراب پایاننامه (گریفین، 2002) پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام نشان دادند که بین اهمالکاری تهیه پایاننامه با اضطراب پایاننامه و کمالگرایی جامعهمدار همبستگی مثبت معنادار و بین اهمالکاری پایاننامه با خودکارآمدی پایاننامه و کمالگرایی خودمدار همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز آشکار کردند که در مجموع سه متغیر اضطراب پایاننامه، خودکارآمدی پایاننامه و کمالگرایی جامعهمدار به ترتیب، بیشترین سهم را در پیشبینی اهمالکاری پایاننامه دارند. از آنجایی که متغیرهای مذکور نقش مؤثری در اهمالکاری پایاننامه دارند، ضروری است که دانشگاهها توجه بیشتری به عوامل تأثیرگذار در کاهش اضطراب و کمالگرایی جامعهمدار و بالابرنده خودکارآمدی داشته باشند تا از این طریق اهمالکاری تهیه پایاننامه کاهش یابد.