اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی دانشآموزان
الموضوعات :اسلام بهادرمطلق 1 , یوسفعلی عطاری 2 , غلام بهادر مطلق 3
1 - کارشناس ارشد مشاوره
2 - استاد دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات خوزستان
3 - کارشناس ارشد روانشناسی
الکلمات المفتاحية: راهبرد شناختی, ادراک شایستگی, دانشآموزان ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی بر ابعاد ادراک شایستگی دانشآموزان بود. از این رو، 50 دانشآموز پسر کلاس پنجم ابتدایی به روش نمونهبرداری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر کدام 25 نفر) به مقیاس ادراک شایستگی کودکان (هارتر، 1982) پاسخ دادند. پژوهش از نوع پیش آزمونـپس آزمون با گروه کنترل بود. راهبردهای شناختی (ملکی، 1384) طی 10 جلسه 35 دقیقهای در گروه آزمایشی اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس نشان دادند که راهبردهای شناختی در تغییر ابعاد ادراک شایستگی (شناختی، فیزیکی و اجتماعی) دانش آموزان مؤثر است و آموزش پس از پیگیری با فاصله زمانی 30 روز نیز پایدار مانده است.