تأثیر سن و جنس بر تحول صلاحیت راهبردی حساب در کودکان ایرانی
الموضوعات :محترم نعمت طاوسی 1 , علی اکبر سیف 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
2 - دانشگاه علامه طباطبایی
الکلمات المفتاحية: جنس, صلاحیت راهبردی, راهبردهای حلمسأله, الگوی انتخاب راهبرد سازشیافته, دانشآموز,
ملخص المقالة :
دراین پژوهش تحول صلاحیت راهبردی دانش آموزان دوره ابتدایی در حل مسایل حساب در یک نمونه تصادفی متشکل از 192 دانش آموز پسر و دختر پایههای تحصیلی اول تا سوم ابتدایی شهر تهران با ”آزمون تفاوتهای فردی در انتخابهای راهبرد جمع “، بررسی شد. نتایج پژوهش، مفروضه های اساسی الگوی انتخاب راهبرد سازشیافته را تأیید کردند و نشان دادند که کودکان ایرانی نیز راهبردهای متعدد را برای حل مسألههای جمع ساده به کار بردند. با افزایش سن و تجربه حل مسأله، کودکان راهبردهای جدیدی کشف کردند، سرعت و درستی اجرای هر یک از راهبردها بیشتر شدند، میزان بیادآوری پاسخ مسألهها از حافظه درازمدت افزایش یافت و فراوانیهای نسبی راهبردهای پشتیبان نیز تغییر کردند. بین صلاحیت راهبردی پسران و دختران از لحاظ سرعت، درستی و اجرای راهبردها تفاوت معنادار به دست نیامد. اگرچه یافتهها نشان دادند که الگوی تحول راهبردی در کودکان ایرانی با کودکان کشورهای دیگر مشابه است اما این نکته را نیز آشکار کردندکه توزیع انتخابهای راهبردی در کودکان ایرانی به طور قابل ملاحظه ای متفاوت است.